Στο κόκκινο τα 8 από τα 10 σούπερ μάρκετ λόγω έλλειψης πολιτικής για βιώσιμα αλιεύματα! Η Greenpeace παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη τύπου για πρώτη φορά στην Ελλάδα την κατάταξη των μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ της χώρας με βάση την πολιτική τους για την προμήθεια βιώσιμων αλιευμάτων, σε κόκκινη, πορτοκαλί και πράσινη κατηγορία. Από τα αποτελέσματα αναδεικνύεται η σχεδόν πλήρης έλλειψη εφαρμογής συγκεκριμένης πολιτικής, δεδομένου ότι από τα 10 σούπερ μάρκετ που περιλαμβάνονται στην κατάταξη, τα 8 βρίσκονται στην κόκκινη κατηγορία, ενώ μόλις 2 καταφέρνουν να βρίσκονται στο πορτοκαλί. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρίες δε μπορούν να εγγυηθούν στους καταναλωτές ότι τα αλιεύματα που τους προσφέρουν είναι βιώσιμα, ενώ οι θάλασσες συνεχίζουν να αδειάζουν από ζωή.
Ενώ στο εξωτερικό όλο και περισσότερα σούπερ μάρκετ προχωρούν σε βήματα για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των αλιευμάτων που προσφέρουν στα ράφια τους, τα ελληνικά σούπερ μάρκετ δεν ανταποκρίνονται στην ευθύνη που τους αναλογεί για την προστασία της θαλάσσιας ζωής. Παράλληλα, εταιρίες σούπερ μάρκετ που στο εξωτερικό έχουν προχωρήσει σε σημαντικά βήματα για την εξασφάλιση βιώσιμων αλιευμάτων, δεν εφαρμόζουν την ίδια πολιτική και στη χώρα μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εταιρία Carrefour, που στην Ελλάδα δεν έχει καν απαντήσει στο ερωτηματολόγιο της Greenpeace, ενώ στην Ισπανία βρίσκεται στην πορτοκαλί κατηγορία.
Στην Ελλάδα η εταιρία που βρίσκεται στην ψηλότερη θέση είναι η Metro (My Market), που έπειτα από συναντήσεις με τη Greenpeace προχωράει στην απόσυρση του ξιφία με την εξάντληση των αποθεμάτων που διαθέτει στις αποθήκες της, καθώς και στην εξασφάλιση της πλήρους ιχνηλασιμότητας των αλιευμάτων μέσω των προμηθευτών της. Επίσης, η εταιρία Lidl ακολουθώντας την εταιρική πολιτική που εφαρμόζει στο εξωτερικό έχει σταματήσει την πώληση κοκκινόψαρου, ξιφία, γλώσσας και καρχαρία (γαλέος). Τελευταίες στην κατάταξη βρίσκονται οι εταιρίες Carrefour, Dia και Γαλαξίας, που δεν απάντησαν στο ερωτηματολόγιο.
«Η έλλειψη πολιτικής για την προμήθεια βιώσιμων αλιευμάτων σημαίνει απλά ότι τα σούπερ μάρκετ γίνονται συνένοχοι στην καταστροφή της θαλάσσιας ζωής και την ερήμωση των θαλασσών. Αντί να υπονομεύουν το μέλλον της θαλάσσιας ζωής, τα σούπερ μάρκετ πρέπει να εξασφαλίσουν στους καταναλωτές ότι τα αλιεύματα που τους προσφέρουν είναι βιώσιμα», δήλωσε η Ναταλία Τσιγαρίδου, Υπεύθυνη του Δικτύου Δράσης Καταναλωτών της Greenpeace.
Η έρευνα της Greenpeace ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2010 με τη δημοσίευση της κόκκινης λίστας για τα ψάρια και τα θαλασσινά και την ταυτόχρονη επικοινωνία με τα σούπερ μάρκετ, από τα οποία ζητήθηκε να συμπληρώσουν ένα λεπτομερές ερωτηματολόγιο σχετικά με την πολιτική προμήθειας βιώσιμων αλιευμάτων. Τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στο ερωτηματολόγιο και βάσει των οποίων βαθμολογούνται οι εταιρίες είναι η ιχνηλασιμότητα των αλιευμάτων, η επισήμανσή τους, η συνεργασία με τους προμηθευτές για την προμήθεια των πιο βιώσιμων αλιευμάτων, η ενημέρωση των καταναλωτών και τα στοιχεία που συνθέτουν την πολιτική προμήθειας βιώσιμων αλιευμάτων της κάθε εταιρίας. Ανάμεσα σε αυτά, τα πιο σημαντικά είναι η απόσυρση των ειδών που βρίσκονται στην κόκκινη λίστα της Greenpeace, η προώθηση των καλύτερων και η βελτίωση των υπολοίπων.
Πολλές εταιρίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό στρέφονται στην προμήθεια αλιευμάτων πιστοποιημένων από φορείς πιστοποίησης. Στην Ελλάδα σήμερα αυτά τα αλιεύματα είναι πιστοποιημένα κυρίως από τον φορέα Marine Stewardship Council (MSC). Η Greenpeace θεωρεί ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει κανένας αξιόπιστος φορέας πιστοποίησης αλιευμάτων, δεδομένου ότι στα πρότυπα που χρησιμοποιούνται δε λαμβάνονται υπόψη σοβαρές απειλές για τα θαλάσσια οικοσυστήματα. Ως εκ τούτου, η Greenpeace προτρέπει τις εταιρίες σούπερ μάρκετ να μην καταφύγουν σε αναξιόπιστες πιστοποιήσεις, αλλά να συνεργαστούν διεξοδικά με τους προμηθευτές τους και να εξασφαλίσουν την προμήθεια αλιευμάτων από τις πιο βιώσιμες πηγές.
Η κατάταξη της Greenpeace θα ανανεωθεί μέσα στους επόμενους μήνες προκειμένου να αποτυπώσει την πολιτική των εταιριών όπως αυτή θα εξελιχθεί μελλοντικά.