Ανεβασμένη η ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη

Ξεκίνησαν οι ζέστες και μαζί με τον υδράργυρο την… ανιούσα παίρνει και η ατμοσφαιρική ρύπανση στην Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με στοιχεία του τμήματος Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας παρατηρήθηκε υπέρβαση του ορίου ενημέρωσης του κοινού (180μg/m3) για το Όζον (O3).

Συγκεκριμένα σημειώθηκε υπέρβαση του ανωτέρω ορίου, στο σταθμό μέτρησης: Ελευθέριου – Κορδελιού, χθες Πέμπτη  για δύο ώρες, με μέγιστη ωριαία τιμή 182 μg/m3  με ποσοστιαία υπέρβαση του ορίου 1,11%.

«Καταγράφονται επικίνδυνα επίπεδα ρύπων από τους σταθμούς μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης», δήλωσε το πρωί, στη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, ο δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης.

Οι αυξημένοι ρύποι καταγράφονται από τις 16 Νοεμβρίου έως και σήμερα, ιδιαίτερα στις περιοχές Εγνατία, Λαγκαδά και Μαρτίου. Το πρόβλημα εντοπίστηκε τις καθημερινές, αφού το Σαββατοκύριακο η χρήση των αυτοκινήτων ήταν μειωμένη.

Μετακινήσεις με μέσα μαζικής μεταφοράς

«Υπό τις τρέχουσες συνθήκες δεν απαιτείται για την ώρα η λήψη έκτακτων μέτρων. Ειδικότερα όμως για σήμερα και αύριο, ως μέσο πρόληψης, συνιστάται ο περιορισμός των περιττών μετακινήσεων και ιδιαίτερα για τις ευπαθείς ομάδες. Οι υπηρεσίες της Αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε ετοιμότητα προκειμένου να παρέμβουν και είμαστε σε συνεχή συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης για να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα που μπορεί να χρειαστούν για την αντιμετώπιση της κατάστασης και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας» τονίζει ο ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Απόστολος Τζιτζικώστας.

«Συνιστούμε στους πολίτες να περιορίσουν τις άσκοπες μετακινήσεις με τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Επιπλέον, τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, πνευμονολογικά και αναπνευστικά, να αποφεύγουν να κατεβαίνουν χωρίς λόγο στο κέντρο της πόλης», είχε δηλώσει νωρίτερα στο πρακτορείο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο προϊστάμενος του τμήματος Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης, Μάξιμος Πετρακάκης.

Σημείωσε επίσης πως τις επόμενες ημέρες δεν αναμένεται κάποια αισθητή βελτίωση της κατάστασης, αφού σύμφωνα με την μετεωρολογική υπηρεσία προβλέπεται άπνοια.

«Η κύρια πηγή της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, όμως βασικό ρόλο παίζουν και οι καιρικές συνθήκες», εξήγησε ο κ.Πετρακάκης.

Παρ΄όλα αυτά σήμερα το Δημοτικό Δίκτυο Σταθμών Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου, στην αίθουσα συσκέψεων του Δημαρχείου ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει βελτίωση στην ποιότητα του αέρα της Θεσσαλονίκης καθώ και τις αξιοσημείωτες επιπτώσεις που είχε στα μεγέθη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη, η οικονομική ύφεση.

Το 2010, σύμφωνα με τις μετρήσεις, παρατηρήθηκαν οι ιστορικά χαμηλότερες τιμές ρύπων που έχουν καταγραφεί στην Θεσσαλονίκη, ενώ το 2011 παρουσιάστηκε μικρό ποσοστό αύξησης -περίπου στο 17 %, όσον αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια που αποτελούν την κυριότερη εστία ρύπανσης για την πόλη- επισήμανε ο περιβαλλοντολόγος Μάξιμος Πετρακάκης, προϊστάμενος του τμήματος Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Το Δημοτικό Δίκτυο Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης ενισχύθηκε με έναν επιπλέον σταθμό ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ενώ επίσης πραγματοποιεί μετρήσεις της θαλάσσιας ρύπανσης στην περιοχή του Θερμαϊκού. Ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων Κωνσταντίνος Ζέρβας, ανέφερε: «Εκμεταλλευόμενος ευρωπαϊκούς πόρους ο Δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και άλλους φορείς εγκατέστησε και λειτουργεί ένα νέο Σταθμό Ελέγχου της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης στο Δώμα του Νέου Δημαρχιακού Μεγάρου ώστε να μετρώνται τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο γεωγραφικό κέντρο της πόλης. Παράλληλα στο πλαίσιο ελέγχου της ποιότητας των υδάτων του Θερμαϊκού, το σκάφος ΠΟΣΕΙΔΩΝ, με χρηματοδότηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου Ελλάδος αναβαθμίστηκε και θα πραγματοποιεί σε τακτά χρονικά διαστήματα μετρήσεις φυσικοχημικών παραμέτρων και δεικτών ευτροφισμού» σημείωσε ο Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Επισημαίνοντας τις συνέπειες της ύφεσης στο περιβάλλον της πόλης, σημείωσε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν καταγραφεί η οικονομική κρίση επηρέασε τις τιμές της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε δύο φάσεις:

α) οι θετικές επιπτώσεις που προέκυψαν για το περιβάλλον λόγω της οικονομικής κρίσης ήταν: μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου κίνηση και βενζίνης λόγω μείωσης των μετακινήσεων, μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων (βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών), μείωση κίνησης ΤΑΧΙ (μειωμένη επιβάρυνση στο κέντρο της πόλης), μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανση (ήπιος χειμώνας 2010), μείωση γενικά των μετακινήσεων (ανεργία, ψυχαγωγία, αγορά).

β) οι αρνητικές επιπτώσεις που εμφανίστηκαν το έτος 2011 ήταν: κακή συντήρηση των οχημάτων, αύξηση της τιμής πετρελαίου θέρμανσης και φυσικού αερίου που οδήγησε στην αύξηση κατανάλωσης ξύλων για θέρμανση, που δεν ενδείκνυνται ως καύσιμα σε πυκνοκατοικημένη πόλη, όπως η Θεσσαλονίκη, παράνομη υλοτόμηση, που πήρε ανεξέλεγκτες διαστάσεις, πιθανή νοθεία καυσίμων, κυρίως από παλιά πετρελαιοκίνητα οχήματα που μπορούν και καίνε άνετα πετρέλαιο θέρμανσης, αντί για κίνησης, εκπέμποντας μεγάλες ποσότητες επικίνδυνων ρύπων.

Από τη μεριά του ο προϊστάμενος του τμήματος Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης, περιβαλλοντολόγος, Μάξιμος Πετρακάκης, αναφερόμενος στα αιωρούμενα σωματίδια PM10 που εξακολουθούν να αποτελούν το σημαντικότερο παράγοντα ρύπανσης για το ατμοσφαιρικό περιβάλλον της Θεσσαλονίκης, σημείωσε ότι οι διαστάσεις του προβλήματος εμφανίζονται συχνά υπερβολικές.

Διευκρίνισε ότι αδικεί τη Θεσσαλονίκη η αντίληψη που τείνει να παγιωθεί τα τελευταία χρόνια, η οποία θεωρεί ως αντιπροσωπευτική για ολόκληρη την πόλη την ατμοσφαιρική ρύπανση που παρατηρείται στο εμπορικό κέντρο και συγκεκριμένα σε ένα σημείο αιχμής, στη θέση του παλαιού Δημαρχείου (Σταθμός Εγνατίας, στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Ί. Δραγούμη).

«Πράγματι, οι τιμές στο σημείο αυτό είναι υψηλές, έχουν όμως περιορισμένη δυσμενή επίδραση στην υγεία του γενικού πληθυσμού της πόλης, λόγω του μικρού αριθμού αποδεκτών, που εκτίθενται σε αυτές. Με αναγωγή στον πληθυσμό της πόλης, προκύπτει ένα μικρό ποσοστό έκθεσης, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί τη γενίκευση μιας κατάστασης, που επικρατεί σε μια χωρικά περιορισμένη περιοχή της πόλης. Με βάση τα παραπάνω, η εντύπωση ότι η Θεσσαλονίκη είναι η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα των αιωρού­μενων σωματιδίων, λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις τιμές του εμπορικού κέντρου της πόλης, θεωρούμε ότι είναι υπερβολική και πρέπει να αποδομηθεί» επισήμανε ο κ. Πετρακάκης.

Ανάφερε εξάλλου ότι σε πολύ χαμηλά επίπεδα με τις τιμές τους να εμφανίζονται αισθητά μειωμένοι σε σχέση με τα νομοθετημένα όρια, κυμάνθηκαν κατά το 2011 άλλοι ρύποι όπως το διοξείδιο του θείου (SO2) και το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), ενώ κάτω από τα νομοθετημένα όρια -εκτός τοπικών εξαιρέσεων-εμφανίστηκαν το Διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) και το Βενζόλιο(C6H6).

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top