ΚΑΡΔΙΤΣΑ, ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ!!! “Μια ολόκληρη πόλη χρησιμοποιεί ποδήλατο”
ΔΕΙΛΑ – ΔΕΙΛΑ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ. Κως, Λάρισσα, Τρίκαλα
Πρωτοπόρος πόλη σε εθνικό επίπεδο στη χρήση του ποδηλάτου, είναι η Καρδίτσα αφού, σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το 30% των ημερήσιων μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης πραγματοποιούνται με ποδήλατο (2007). Η σχέση των κατοίκων της Καρδίτσας με το ποδήλατο, είναι πολύ καλή. Το νέο βιβλίο της πέμπτης δημοτικού αποτυπώνει εύστοχα τις συνθήκες στην πόλη με το ποδήλατο. Η πόλη είναι βέβαια αρκετά επίπεδη και το ποδήλατο ευνοείται, ωστόσο διπλανές επίπεδες πόλεις, που τον «καιρό της φτώχειας» 1950-70 ήταν ποδηλατομάνες, από ιστορική πραγματικότητα, σήμερα κατακλύζονται από ΙΧ και …νέφος. Το φαινόμενο του ποδηλάτου είναι πολλαπλασιαστικό. Αρκεί μια υιοθέτηση από κάποια αρχή, με τη δική μας πίεση βέβαια, για να απλωθεί το φαινόμενο.
Κεντρικές Πολιτικές για το ποδήλατο
• Πού θα κυκλοφορήσουν τα ποδήλατα; Θα γίνουν εξ αρχής ποδηλατόδρομοι ή θα παραχωρηθούν χώροι από τα αυτοκίνητα; Η Καρδίτσα επέλεξε την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στο κέντρο της πόλης.
• Εκτός από τους κατόχους ποδηλάτων που κυκλοφορούν καθημερινά στην πόλη, ο δήμος Καρδίτσας χορηγεί στον κάθε επισκέπτη για τις δουλειές του στο κέντρο της πόλης ένα δημοτικό ποδήλατο με την προϋπόθεση ότι θ’ αφήσει το αυτοκίνητό του σ’ έναν από τους δημοτικούς υπαίθριους χώρους στάθμευσης.
• Εφόσον σταθμεύσεις το αυτοκίνητο, μπορείς να δανειστείς ένα από τα ποδήλατα που έχει φροντίσει ο δήμος Καρδίτσας να υπάρχει στο πάρκινγκ, προκειμένου να κάνεις τη δουλειά σου και στη συνέχεια να το επιστρέψεις χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Την καινοτομία αυτή που από τον Σεπτέμβριο του 2000 εφάρμοσε ο δήμος Καρδίτσας, την μιμήθηκαν πολλές πόλεις στην Ελλάδα.
• Περιαστικός Ποδηλατόδρομος 2007 Το θράσος προχώρησε …αδάμαστο. Το ποδήλατο βγήκε απ’ την πόλη στην κοντινή εξοχή με Περιαστικό Ποδηλατόδρομο και για τους πιο τολμηρούς φτάνει στη ….λίμνη Πλαστήρα, με ορεινό ποδήλατο – υδροποδήλατο κλπ. Ο εξοχικός καινούριος ποδηλατόδρομος ξεκινά από το ύψος του Σιδηροδρομικού Σταθμού και μέσω μιας θαυμάσιας διαδρομής- Υδατόπυργος, περιοχή Αγ. Μηνά, Ανάχωμα- καταλήγει στο Δάσος της Παπαράντζας. Eίναι κατάλληλη για βόλτες με φίλους και την οικογένεια και έχει μήκος 3,5 χιλιόμετρα. Θα υπάρξει δενδροφύτευση κατά μήκος της διαδρομής και προβλέπονται εργασίες ανάδειξης του ποταμού ώστε οι Καρδιτσιώτες τελικά να απολαμβάνουν με ασφάλεια την ποδηλασία, το τζόκινγκ, το περπάτημα.
• Ο Δήμος Καρδίτσας εκτός του προγράμματος ” Η πόλη μου με ποδήλατο” υπό την αιγίδα της Γ.Γ. Νέας Γενιάς στο οποίο συμμετέχει, έχει αναλάβει και νέες πρωτοβουλίες με αναπτυξιακό χαρακτήρα και μακροχρόνιο σχεδιασμό. Συγκεκριμένα συμμετέχει μαζί με το Δήμο Αθηναίων στο πρόγραμμα INTEREG με τίτλο “ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ της ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ”, με στόχο την καταγραφή και αποτύπωση σε χάρτες ποδηλατικών διαδρομών με τουριστικό ενδιαφέρον στην δυτική Θεσσαλία. Δεν πρόκειται απαραίτητα για ποδηλατόδρομους αλλά για δρόμους με ήπια κυκλοφορία οχημάτων όπου οι ποδηλάτες θα μπορούν να κινηθούν με σχετική ασφάλεια και να έλθουν σε επαφή με την φύση και τα μνημεία της περιοχής. Έτσι, η Δυτική Θεσσαλία με πρωτοβουλία της Καρδίτσας θα είναι η πρώτη περιοχή που θα αποτυπωθεί επίσημα στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τουριστικών Ποδηλατικών Διαδρομών.
Η Διαχειριστική Αρχή στον σχεδιασμό του Δ’ ΠΕΠ Θεσσαλίας έχει προβλέψει την δυνατότητα ένταξης και χρηματοδότησης ποδηλατοδρόμων. Έχει έτσι ανοίξει ο δρόμος για ουσιαστικές και όχι αποσπασματικές και πιλοτικές παρεμβάσεις υπέρ της χρήσης ποδηλάτου. Ως παράδειγμα μπορεί να αναφερθεί η συζήτηση για την ενσωμάτωση ποδηλατοδρόμων σε κάποιους από στους σχεδιαζόμενους από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δρόμους που θα συνδέουν τις Λίμνες στο Νομό Καρδίτσας.
ΕΥΡΥΤΕΡΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
• Συμμετοχή στην ανάπτυξη ενός Δικτύου Ελληνικών Πόλεων για το ποδήλατο και την συμμετοχή του δήμου ως μέλος του Ευρωπαϊκού αντίστοιχου Δικτύου,
• Συνέδρια με φορείς ΚΕΔΚΕ, Δημάρχους κλπ, συγκοινωνιολόγους του ΕΜΠ (Μετσόβειο),
• Συνεργασία με το Δίκτυο ευρωπαϊκών πόλεων Access (σε παλιότερη εκδήλωση παρέστη ο Phillip Darnton, Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ποδηλατικής Στρατηγικής της Μ. Βρετανίας
• Μετεκλήθησαν και υπεύθυνοι του ερευνητικού προγράμματος της Ε.Ε. BYPAD “Αξιολόγηση των πολιτικών προώθησης του ποδηλάτου στις ευρωπαϊκές πόλεις. Συμπεράσματα για την Ελλάδα”
Ο νυν δήμαρχος κ. Δομήνικος Βερίλλης δήλωσε ότι το ποδήλατο αποτελεί μια ιστορική πραγματικότητα για την πόλη, είναι μέρος της συλλογικής μνήμης και της καθημερινότητας του πολίτη, και καταλήγει με το σύνθημα:
“Περισσότερα ποδήλατα στην πόλη σημαίνει: περισσότερη ασφάλεια στους ποδηλάτες”.
Υπάρχει πλούσια αναφορά στο πείραμα της Καρδίτσας, στο διαδίκτυο. Και άλλες πόλεις ακολουθούν σταδιακά. Έτσι για αρχή:
http://www.karditsa-city.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=61
Νίκος Τακόλας, ntakolas@gmail.com
ΣΑΣ ΣΥΓΧΑΙΡΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΘΠΑΘΕΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ,ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΠΟΛΗΣ,ΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ,ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΜΑΚΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΡΥΠΟΥΣ ΑΠΟ ΤΑ ΑΛΛΑ ΜΕΣΑ.
ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΒΕΒΑΙΑ ΘΕΩΡΩ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΣΑΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗ(ΕΠΕΙΔΗ ΔΥΣΤΟΙΧΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΝΟΗΤΗ ΣΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΛΗ)ΚΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΕΥΚΟΛΗ ΥΠΟΘΕΣΗ.
ΕΙΜΑΙ Δ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ.