Με μια από τις πιο μαζικές ποδηλατοπορείες, πολίτες της Θεσσαλονίκης διαδήλωσαν σήμερα ενάντια στην εισβολή του αυτοκινήτου στο Δάσος του Σέιχ Σου. Εκατοντάδες άνθρωποι από όλες τις ηλικίες, μαζί με τα ποδήλατά τους διαδήλωσαν στο κέντρο της πόλης, με σκοπό να δοθεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους αρμόδιους φορείς πως το δάσος οφείλουν να το προστατέψουν και να μην το μετατρέψουν σε ένα δίκτυο ταχείας, οδικής κυκλοφορίας.
Η πορεία ξεκίνησε από την παραλία στο ύψος της Μαρτίου και κατέληξε στο Λευκό Πύργο με ενδιάμεσους σταθμούς την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (κοντά στην περιοχή της Νομαρχίας) και τη Διεύθυνση Δασών Θεσσαλονίκης (στο λιμάνι) μέσω των λεωφόρων Βασιλίσσης Όλγας, Τσιμισκή, Κουντουριώτου και Νίκης.
Τα χρώματα και τα συνθήματα των διαδηλωτών αγκάλιασε μεγάλο τμήμα των πολιτών που εκείνη την ώρα βρισκόταν στο κέντρο της πόλης, δείχνοντας την στήριξή τους στην πρωτοβουλία, ακόμα και από τους οδηγούς και επιβάτες ΙΧ αυτοκινήτων που δεν έδειξαν να δυσανασχετούν για την όποια καθυστέρηση.
Tο ψήφισμα που θυροκολλήθηκε στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για τα έργα που πραγματοποιούνται στο Σειχ Σου αναφέρεi:
ΟΛΟΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΟΝΤΕΣ, ΕΧΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΟΤΙ:
Το φυσικό περιβάλλον αποτελεί υπέρτατης αξίας κληρονομιά ,η οποία είναι αναγκαίο να διατηρηθεί και να μεταβιβασθεί στις επόμενες γενιές.
Η κλιματική αλλαγή, που οφείλεται σε ποσοστό 90% στις ανθρώπινες δραστηριότητες, απειλεί το φυσικό περιβάλλον με βίαιη κατάρρευση και ανεπίστρεπτη καταστροφή.
Το 1.000.000.000 αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα πάνω στη γη είναι υπεύθυνα σε ποσοστό 21% για την άνοδο της θερμοκρασίας στο πλανήτη ,η οποία προκαλεί ξηρασία και αύξηση της θνησιμότητας της χλωρίδας και πανίδας των δασών.
Τα δάση αποτελούν το ύψιστο έννομο αγαθό, χρήζουν δε αυξημένης προστασίας, έναντι οιουδήποτε άλλου έννομου αγαθού, κατά πάγια νομολογία του ΣτΕ.
ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠ ΟΨΙΝ ΟΤΙ:
Πρόσφατες επιστημονικές έρευνες των δασικών αρχών των ΗΠΑ κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι δρόμοι μέσα στα δάση και η χρήση τους από τα αυτοκίνητα αυξάνουν τους κινδύνους πρόκλησης πυρκαγιών κατά ποσοστό 50%
Όλες οι ευαίσθητες περιβαλλοντικά νομοθεσίες των χωρών της Ε.Ε. απαγορεύουν τη κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων στα δάση λόγω της ρύπανσης, που αυτά προκαλούν και των κινδύνων πρόκλησης πυρκαγιάς, που συνεπάγεται η χρήση τους.
ΕΧΟΝΤΑΣ ΥΠ ΟΨΙΝ ΟΤΙ:
Το Σέιχ Σου αποτελεί το μοναδικό πνεύμονα πρασίνου για τη πλέον επιβαρυμένη από ρύπους πόλη της Ευρώπης τη Θεσσαλονίκη, όπου αντιστοιχούν μόλις 2,00 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο.
Στο περιαστικό δάσος φιλοξενούνται σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας, που προστατεύονται από τη κυρωθείσα και από τη χώρα μας Σύμβαση της Βέρνης , και ακόμη ότι αυτό έχει κηρυχθεί με υπουργική απόφαση του 1984 τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλους.
Το δάσος αυτό ,που αναγεννήθηκε μετά τα πλήγματα που του κατέφεραν η κατασκευή της περιφερειακής οδού και η πυρκαγιά του 1997, αποτελεί ένα άκρως ευαίσθητο οικοσύστημα, καθώς αποτελείται από νεαρά δένδρα με αυξημένο δείκτη θνησιμότητας.
Το Σέιχ Σου χρησιμοποιείται από ένα ολοένα διογκούμενο αριθμό πολιτών, με υψηλή περιβαλλοντική συνείδηση, για περίπατο, πεζοπορία, τρέξιμο και ποδηλασία.
Η καταστροφική πυρκαγιά του 1997 οφειλόταν στη μη έγκαιρη επέμβαση των πυροσβεστικών αεροπλάνων και όχι στην ανεπάρκεια των δασικών δρόμων.
Τα πυροσβεστικά οχήματα δεν χρειάζονται για τη κίνησή τους χαλικοστρωμένους ,πολύ δε περισσότερο ασφαλτοστρωμένους δρόμους.
ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΟΤΙ:
Στο Σέιχ Σου οι Δασικές Υπηρεσίες Θεσσαλονίκης εκτελούν έργα διαπλάτυνσης 18 δασικών δρόμων Β και Γ κατηγορίας, ώστε αυτοί να αποκτήσουν πλάτος κατ ελάχιστο 6 και 5 μέτρα αντιστοίχως, ενώ προβλέπεται η ασφαλτόστρωση του δασικού δρόμου Χίλια Δένδρα –Εξοχή, σκοπός δε του έργου αυτού είναι η διευκόλυνση της πρόσβασης του κοινού (δηλ. των αυτοκινήτων) της πόλης στα προσφάτως κατασκευασθέντα παγκάκια και κιόσκια.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι δασικοί δρόμοι Β και Γ κατηγορίας δεν μπορούν να έχουν πλάτος πάνω από 6 και 5 μέτρα αντιστοίχως καθαρό, ενώ για κάθε έργο δασικής οδοποιίας επιβάλλεται η σύνταξη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Οι προφορικές διαβεβαιώσεις του Γ. Γραμματέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας περί μη ασφαλτόστρωσης του δασικού δρόμου Χίλια δένδρα-Εξοχή ,που έγιναν εξαιτίας και κατόπιν των κινητοποιήσεών μας, δεν αρκούν και επιβάλλεται να εκδοθεί απόφαση ανάκλησης της ασφαλτόστρωσης.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΟΝΤΑΣ ΟΤΙ:
Στο δασικό δρόμο Χίλια Δένδρα –Εξοχή το κατάστρωμα του δρόμου μετά τη διαπλάτυνση κυμαίνεται από 9 έως 14,5 μέτρα.
Έχει κοπεί ανυπολόγιστος αριθμός δένδρων, συμπεριλαμβανομένων και πλατανιών στα ρέματα, ενώ άλλα δένδρα και θάμνοι, που βρισκόταν στα πρανή, καταπλακώθηκαν από μπάζα.
Σε πολλά τμήματά του ο παραπάνω δρόμος, από τον οποίο διέρχονται αμιαντοσωλήνες, είναι διεσπαρμένος από σπασμένους και θρυμματισμένους σωλήνες ΕΛΛΕΝΙΤ .
ΦΡΟΝΩΝΤΑΣ ΟΤΙ:
Τα εκτελούμενα και τα επαπειλούμενα να εκτελεστούν έργα οδοποιίας αποτελούν υποδομή για την ασφαλτόστρωση όλου του δάσους και την παράδοσή του στη κυκλοφορία των ΙΧ αυτοκινήτων, αυξάνοντας τον κίνδυνο για καταπατήσεις και πυρκαγιές.
Τα έργα αυτά θα πλήξουν ανεπανόρθωτα το δασικό χαρακτήρα του Σέιχ Σου, προς μεγάλη τέρψη των παντοειδών διεκδικητών εκτάσεων στο περιαστικό δάσος της πόλης μας.
ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΖΗΤΑΜΕ:
Να σταματήσουν τώρα τα δασοκτόνα έργα οδοποιίας .
Καμία ασφαλτόστρωση, καμία σκυρόστρωση δασικού δρόμου.
Κανένα αυτοκίνητο μέσα στο δάσος.
Τοποθέτηση μπαρών σε όλες τις εισόδους-εξόδους δασικών δρόμων και αντιπυρικών λωρίδων
Μαζικές Αναδασώσεις
Επανασύνδεση της πόλης με το δάσος με τη κατασκευή πυκνού δικτύου πεζογεφυρών
Περίφραξη περιμετρική του δάσους σε όλη του την έκταση
Κατασκευή πυροφυλακείων, επάνδρωσή τους με έμπειρο και μόνιμο προσωπικό και λειτουργία τους σε 24ωρη βάση.
Χορήγηση Πιστοποιητικού καθαρότητας από τον αμίαντο για το δρόμο Χίλια Δένδρα- Εξοχή (τμήμα από Δεξαμενή Κορυδαλλού και σε μήκος 2 χλμ. προς Εξοχή)
ΚΑΙ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ΟΤΙ:
Δεν θα αποδεχθούμε το συντελούμενο περιβαλλοντικό έγκλημα, ούτε τη περαιτέρω υποβάθμιση του Σέιχ Σου που αποτελεί δημόσιο αγαθό και είμαστε όλοι υπεύθυνοι για τη διαφύλαξη και προστασία του.
Θα προβούμε σε κάθε νόμιμη ενέργεια, προκειμένου να τερματιστούν τα απαράδεκτα έργα οδοποιίας, που χάριν ευφημισμού έχουν βαφτιστεί αντιπυρικά, και που οδηγούν στη de facto απώλεια του δασικού χαρακτήρα του Σέιχ Σου.
Το δάσος δεν είναι ακατοίκητος πλανήτης, ούτε απόθεμα φθηνής γης .
Δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα να καταστρέψει, αυτό που δεν μπορεί να δημιουργήσει.
Επιτροπή για την προστασία του Σειχ Σου
Δίκτυο κινήσεων για την Θεσσαλονίκη
Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης
Περισσότερες φωτογραφίες μπορείτε να δείτε εδώ
Βίντεο από την ποδηλατοπορεία μπορείτε να δείτε εδώ