Μια πρόταση για τη δημόσια εκπαίδευση

To θέμα της παιδείας είναι τεράστιο, έχουν ειπωθεί «όλα» και θέλω να είμαι σύντομος. Προτείνω αμέσως: (χωρίς επεξηγήσεις)

1. την καταμέτρηση όλων των εκπαιδευτικών, σε μια ανοιχτή βάση (λίστα) στο ίντερνετ, όπου θα αναφέρουμε ποιοι είμαστε και πού δουλεύουμε. Επίσης θα αναφέρουμε τις πιθανές ελλείψεις σε προσωπικό, επιμόρφωση, υποδομές, κτήρια, εργαστήρια, εξοπλισμό, εποπτικά μέσα και τις ανάγκες των μαθητών μας. Αυτή η «λίστα» θα έχει 139.194 γραμμές, θα είναι διαφανής, προσπελάσιμη από όλους και θα την ενημερώνουμε εμείς οι ίδιοι, όποτε κρίνουμε ότι άλλαξε κάτι στη «γραμμή μας». Η λίστα πρέπει να είναι κάτι σαν ηλεκτρονική Υπεύθυνη Δήλωση, με όλες τις συνέπειες της χάρτινης.

2. τη σταδιακή κατάργηση των “μεσαζόντων” της εκπαίδευσης. Αυτών δηλαδή που μεσολαβούν μεταξύ Υπουργείου και Σχολείου. Αντικατάστασή τους με την απ’ ευθείας επικοινωνία ΥΠΕΠΘ – Σχολείου. Με 15000 συνδέσεις μέσω διαδικτύου, που κανονικά, υφίστανται ήδη.

3. την θεσμοθέτηση 13ου έτους σπουδών, μετά το Λύκειο, όπου θα γίνεται ενημέρωση και προετοιμασία: Θα ξεκινάει σαν σεμινάριο και αφού επιλέξει κάθε παιδί, θα αρχίζει η ετοιμασία. Τυπικά φροντιστήρια (για τα ΑΕΙ), αθλητική προετοιμασία (για επαγγέλματα που προϋποθέτουν καλή φυσική κατάσταση), κατάρτιση σε εργαστήρια, τέχνες, μουσική, θέατρο, ξένες γλώσσες, σχέδιο και όλα τα άλλα.

4. να γίνονται προσλήψεις – διορισμοί μέσω ΑΣΕΠ. Αποκλειστικά. Όταν προσλαμβάνονται ωρομίσθιοι ή αναπληρωτές, τούτο αυτόματα να σημαίνει ότι με την λήξη του σχολικού έτους θα διενεργείται διαγωνισμός για όσες θέσεις κάλυψαν. Χωρίς βάσεις, χωρίς μόρια και επαυξήσεις, χωρίς επετηρίδες. Οι «νι» πρώτοι διορίζονται.

5. την κατάργηση του «θεσμού» των αποσπάσεων. Υπάρχουν οι μεταθέσεις.

6. για τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις: Ενιαίο ερωτηματολόγιο από το ΥΠΕΠΘ. Απαντούν όλοι οι εκπαιδευτικοί, η μεταρρύθμιση γίνεται προς την κατεύθυνση που συγκλίνουν οι απόψεις τους και διατηρείται για τουλάχιστον 3 εκλογικές αναμετρήσεις.

7. για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Καλό είναι να πάει «πακέτο» με την υποχρεωτική ετήσια επιμόρφωση. Πρώτο και τελευταίο 15ήμερο του σχολικού έτους, μισοί και μισοί εκπαιδευτικοί. Κάθε χρόνο. Δεκαπέντε μέρες. Για όλους. Στη διάρκεια και στο τέλος κάθε επιμόρφωσης αξιολογούμε εαυτούς και επιμορφωτές.

Αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα, λέμε τώρα, δείτε στην ιστοσελίδα μου:
http://users.sch.gr/michalisalexakis/protaseis/protasi.htm
και σε μια ενδιαφέρουσα σελίδα διαλόγου- προτάσεων:
http://efakeloi.blogspot.com/2007/11/blog-post_6943.html

Μακάρι να υπάρξει ενδιαφέρον, να ακουστούν ωραίες ιδέες και κυρίως πρακτικές προτάσεις. Άλλωστε κι αυτό παιδεία είναι.

Μιχάλης Αλεξάκης

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *