ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΧΟΡΗΓΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ;

Η Εθνική Ένωση Εκπαιδευτικών Φυσικής των ΗΠΑ υποστηρίζει τα συμφέροντα των πετρελαϊκών εταιρειών και υποβαθμίζει την κλιματική αλλαγή

Μια ιδιαίτερα διδακτική ιστορία περιγράφεται στην αμερικάνικη εφημερίδα Washington Post της Κυριακής 26 Νοεμβρίου 2006 για όσους αφελώς πιστεύουν ότι οι χορηγοί και η ιδιωτικοποίηση θα είναι προς όφελος της Παιδείας των παιδιών μας.

Οι παραγωγοί της ταινίας «Μια άβολη αλήθεια» που γύρισε ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Αλ Γκορ με θέμα την κλιματική αλλαγή αποφάσισαν να διαθέσουν δωρεάν στα σχολεία 50.000 DVD. Η Εθνική Ένωση Εκπαιδευτικών Φυσικής των ΗΠΑ όμως αρνήθηκε τη δωρεά, με το αιτιολογικό ότι και άλλα «ειδικά συμφέροντα» μπορεί να ήθελαν να διανείμουν υλικά. Επίσης δεν ήθελαν να φανεί ότι υποστηρίζουν πολιτικά την ταινία (που αντιτίθεται στην πολιτική του προέδρου Μπους υπέρ των πετρελαϊκών εταιρειών) και εκτιμούσαν ότι θα έχει «μικρό, αν όχι καθόλου όφελος για τα μέλη της». Τέλος, έκαναν λόγο για «ρίσκο χωρίς λόγο στην εκστρατεία προσέλκυσης κεφαλαίων (για την Ένωση των Φυσικών), ιδιαίτερα για ορισμένους υποστηρικτές». Ένας από τους υποστηρικτές αυτούς, αποδεικνύεται ότι είναι η Exxon Mobil.

Η Exxon Mobil την τελευταία δεκαετία κάνει ό,τι μπορεί για να αμφισβητήσει την κλιματική αλλαγή με διαφημίσεις, χρηματοδότηση επιστημονικών ερευνών, ενώ είναι και από τους πλέον γνωστούς και μεγαλύτερους χρηματοδότες του Τζορτζ Μπους. Η Εθνική Ένωση Φυσικών των ΗΠΑ, λοιπόν έλαβε 6 εκατομμύρια δολάρια από την Exxon Mobil από το 1996. Το 2003, η Ένωση Φυσικών έδωσε βραβείο στην εταιρεία για τη συμβολή της στην εκπαίδευση των επιστημών.

Μόνο πέρσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που η ίδια δίνει στην ιστοσελίδα της, η Exxon Mobil έδωσε 42 εκατομμύρια δολάρια σε οργανισμούς – κλειδιά που επηρεάζουν τον τρόπο που τα παιδιά μαθαίνουν για τις επιστήμες – φυσικά, από το νηπιαγωγείο μέχρι την αποφοίτησή τους από το λύκειο.

Βιομηχανίες πετρελαίου, άνθρακα κ.ο.κ. εκμεταλλεύονται τις περικοπές κονδυλίων για την Παιδεία στις ΗΠΑ και, δαπανώντας ελάχιστα από τα κέρδη τους, μπαίνουν στις σχολικές τάξεις μέσα από βιβλία, σεμινάρια για εκπαιδευτικούς.

Η Ένωση Φυσικών των ΗΠΑ έχει και άλλους δωρητές όπως τη Shell και το Αμερικανικό Ινστιτούτο Πετρελαίου, που χρηματοδοτεί μια ιστοσελίδα της για την επιστήμη της ενέργειας, όπου υπάρχει ένα τμήμα με τίτλο «Δουλεύοντας με πετρέλαιο», όπου αναφέρονται ελάχιστα για τις πετρελαιοκηλίδες και τη μόλυνση. Η Ένωση Φυσικών των ΗΠΑ (που αρνήθηκε να πάρει το περιβαλλοντικό ντοκυμαντέρ του Αλ Γκορ), έχει διανείμει βίντεο του Αμερικανικού Ινστιτούτου Πετρελαίου με τίτλο «Δεν μπορείς να ʽ σαι άνετος (cool) χωρίς καύσιμα» που δείχνει πόσο χρειαζόμαστε το πετρέλαιο.

Έχει κανείς απορία για το τι μπορεί να διδάσκουν στα παιδιά για την κλιματική αλλαγή, για τις πετρελαιοκηλίδες, για τη μόλυνση από το πετρέλαιο και τον άνθρακα οι πετρελαϊκές εταιρείες; Θα αφήσουμε τέτοια συμφέροντα να καθορίζουν τα βιβλία και τις γνώσεις που παίρνουν οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά μας στα σχολεία;

Τώρα, που προσπαθούν να μας πείσουν ότι χρειαζόμαστε ιδιωτικά πανεπιστήμια και χορηγούς «για το καλό της δημόσιας Παιδείας», καλό είναι να διδασκόμαστε από τις περιπέτειες των εκπαιδευτικών και των σχολείων πέρα από τον Ατλαντικό. Γιατί το δικό τους άθλιο παρόν (με την έξαρση του αναλφαβητισμού, τη ζητιανιά στις εταιρείες για χρήματα κ.ο.κ.) είναι το μέλλον που θέλουν να ετοιμάσουν και για τα δικά μας δημόσια σχολεία.

Γι΄ αυτό λέμε όχι στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και ζητάμε αύξηση των δημόσιων δαπανών για την Παιδεία στο 15%/. Γιατί λέμε όχι στην προπαγάνδα των εταιρειών και των ιδιοτελών συμφερόντων που θέλουν να πάρουν τον έλεγχο των δημόσιων σχολείων και Πανεπιστημίων.

Φώτης Ποντικάκης
Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων
Μέλος της Γραμματείας των Οικολόγων Πράσινων

2 σκέψεις για το “ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΧΟΡΗΓΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ;”

  1. Εναλλακτικό Κίνημα Εκπαιδευτικών

    Συμφωνώ Φώτη, μ’ αυτά που λες απόλυτα,αλλά για όσο καιρό δεν παίρνουμε εμείς τη δημόσια εκπαίδευση στα χέρια μας θα την έχουν οι εταιρείες και τα συμφέροντα.Έκανα ένα κάλεσμα στο blog μου.Πες μου την γνώμη σου.

  2. ΦΩΤΗΣ ΠΟΝΤΙΚΑΚΗΣ

    Το ζητούμενο είναι η διαμόρφωση ενεργών πολιτών με ευαισθησία για τη φύση και το συνάνθρωπό τους που θα βλέπουν με κριτική ματιά την πραγματικότητα και θα παρεμβαινουν για να υπερασπιστούν τη φύση και για να αλλάξουν τον κόσμο, κάνοντάς τον καλύτερο.
    Αυτός ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από ένα σχολείο στο οποίο μαθητές κι εκπαιδευτικοί θα είναι οι πρωταγωνιστές(κι όχι κομπάρσοι), που θα ασχολούνται με τα τοπικά προβλήματα, θα ακούνε όλες τις απόψεις, θα σχεδιάζουν καιθα πραγματοποιούν δράσεις μέσα κι έξω από το σχολείο για να λύσουν τα προβλήματα.
    Κάτι τέτοιο κάνει η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στο περιθώριο ουσιαστικά του εκπαιδευτικού συστήματος, εκτός ωραρίου στη Δευτεοοβάθμια Εκπαίδευση, στις ώρες της “ευέλικτης ζώνης” στην Πρωτοβάθμια.
    Ο αυτοκαθορισμός, η αυτοδιαχείριση, η άμεση δημοκρατία που προτείνει η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον συγκεντρωτικό (ετεροκαθοριζόμενο)τύπο σχολείου που κυριαρχεί σήμερα. Όσο πιο μεγάλη είναι η διείσδυση ιδιωτικών συμφερόντων μέσα στο σχολείο, τόσο πιο μεγάλος είναι ο ετεροκαθορισμός. Τώρα αποφασίζει το Υπουργείο τι θα διδαχθεί εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα. Σε ένα ιδιωτικό σχολείο αποφασίζει ο ιδιοκτήτης, ο κοινωνικός έλεγχος απουσιάζει. Όταν μπαίνουν οι χορηγοί, περιορίζεται η ελευθερία της έκφρασης και η κριτική σκέψη.Διότι είτε αυτοπεριορίζεσαι για να μη χάσεις τα κονδύλια των χορηγών, είτε οι ίδιοι σου κόβουν τα κονδύλια αν η κριτική σου θίγει πρακτικές της εταιρείας τους.
    Άρα το μοντέλο το δικό μας πρέπει να είναι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, με ενεργό συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών που παρεμβαίνουν στα τοπικά προβλήματα, βασιζόμενοι στις δικές τους δυνάμεις και στις δυνάμεις της τοπικής κοινωνίας κι όχι στα κονδύλια κάποιων χορηγών εταιρειών.

    Φώτης Ποντικάκης
    Ύπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *