Ο άνθρωπος είναι εξυπνότερος απ’ τα ζώα, επειδή κάνει χρήση εργαλείων; Ο ρόλος της εργασίας στην ενανθρώπιση του πιθήκου

«Ο άνθρωπος δεν προσαρμόζεται παθητικά στη φύση, αλλά επιδρά ενεργά σ’ αυτή, με την εργασία υποτάσσει τις δυνάμεις της φύσης και τις χρησιμοποιεί για τους σκοπούς του. Οι άνθρωποι μεταμορφώνουν τα υλικά της φύσης, φτιάχνουν από αυτά εργαλεία εργασίας και μέσα για την ύπαρξή τους. Γι’ αυτό ο άνθρωπος διαφέρει ριζικά από τα ζώα».

«Ο ρόλος της εργασίας στη μεταμόρφωση του πιθήκου σε άνθρωπο είναι η βασική, η πρώτη προϋπόθεση κάθε ανθρώπινης ζωής και σε τέτοιο βαθμό, που από μια άποψη μάς κάνει να πούμε: Η εργασία δημιούργησε τον ίδιο τον άνθρωπο».
Φρίντριχ Ενγκελς, Αρθρα και μελέτες, τ. Α΄, Απαντα, τόμ. 9, σελ. 9, εκδόσεις «Μπάϋρον».

“Συνοπτικά, το ζώο απλώς χρησιμοποιεί την εξωτερική Φύση και την μεταβάλλει μόνο με την παρουσία του. Με τις αλλαγές που της δημιουργεί ο άνθρωπος, την κάνει να υπηρετήσει τους σκοπούς του, την εξουσιάζει. Σ’ αυτό βρίσκεται η τελευταία ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στον άνθρωπο και στα υπόλοιπα ζώα, και τη διαφορά αυτή τη χρωστά για άλλη μια φορά στην εργασία”.
Φρίντριχ Έγκελς, Ο ρόλος της εργασίας στην ενανθρώπιση του πιθήκου, Διαλεκτική της Φύσης, εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή» 1985.

Ο άνθρωπος είναι εξυπνότερος απ’ τα ζώα, επειδή κάνει χρήση εργαλείων;

Σωστά, είπεν ο άνθρωπος
“Λάθος”, απάντησαν ένας ερωδιός, ένα Ρατέλ και η παρέα τους
                           http://www.youtube.com/watch?v=xY8-LOMk9Js
Δείτε επίσης: http://www.youtube.com/watch?v=a15KgyXBX24

12 σκέψεις για το “Ο άνθρωπος είναι εξυπνότερος απ’ τα ζώα, επειδή κάνει χρήση εργαλείων; Ο ρόλος της εργασίας στην ενανθρώπιση του πιθήκου”

  1. http://video.google.com/videoplay?docid=6222574655784103864&q=land+of+the+tiger&total=271&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

    εδώ είναι ένα ντοκυμαντέρ με ζώα, 45 λεπτών, μπορείτε να δείτε από το 32 λεπτό και μετά το Ρατέλ να χρησιμοποιεί εργαλεία και να δοκιμάζει για να βρει το καταλληλότερο για να φτάσει την τροφή του, μια αλκυόνη που παγιδεύτηκε ψηλότερα σε αναριχόμενο φυτό</p></p></p>

  2. Άρης Πετράκης

    Δεν θα έλεγα το εξυπνότερο. Έχει κ ο άνθρωπος όλα τα σημεία της αγριότητας της επιβίωσης μεταμφιεσμένα σε μια εκμοντερισμένη έκδοση ζούγκλας. Μάλλον ο άνθρωπος είναι ένα από τα εξυπνότερα ζώα. Σίγουρα πάντως το πιο πονηρό.

  3. Την εξυπνάδα, και όποιο άλλο χαρακτηριστικό της συμπεριφοράς στα ζώα, δεν μπορείς να την συγκρίνεις ανάμεσα σε διαφορετικά είδη. Είναι σαν να προσπαθείς να κάνεις πρόσθεση 3 γραββάτες και 2 σώβρακα. Ότι και να κάνεις, μια γραβάτα και ένα σώβρακο θα παραμείνουν, προσθετικά, μια γραβάτα και ένα σώβρακο. Υπάρχουν και ανόητοι βέβαια που κάνουν την πράξη (πρόσθεση) και βγάζουν τον λογαριασμό 5. Αλλά δεν μας λένε 5 τι ? 5 γραβάτες ? 5 σώβρακα ? Τι ακριβώς ?

    Το τελευταίο διαχωριστικό ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο είναι η αίσθηση του χρόνου και για να ακριβολγούμε, η αίσθηση του θάνατου. Και για να ακριβολογούμε λίγο ακόμη, την αίσθηση απώλειας των αγαπημένων μας προσώπων. Απο εδώ νομίζω ξεκίνησε η μεγάλη περιπέτεια. Γιατί σύντομα η αίσθηση θανάτου αγαπημένων προσώπων συνδέθηκε -σχετικά γρήγορα- με την αθανασία και την μνήμη μεγάλης κλίμακας.

    Ο Έγκελς, παρά τον σεβασμό που τρέφω στο πρόσωπό του (περισσότερο απ’ ότι στο Μαρξ…) θεωρείται πλέον “παρωχημένος”. Κάτι σαν τον Γαλιαίο στην εποχή των διαγαλαξιακών ταξιδιών.

  4. Λαμπρό, bio, από τους καθ’ ύλην. Σαφώς και ο τίτλος “αβαντάρει” τα ζώα, προκειμένου να ανέβει λίγο η εκτίμηση που τυγχάνουν, εκ μέρους των ανθρώπων. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι πρόκειται για “εκπαιδευμένα” ζώα ή “αποκλίνοντα”. Αυτό που εμένα με εντυπωσιάζει, είναι οι άγνωστες ικανότητες που μπορεί να κρύβουν.

    Σίγουρα από τη γάτα μου δε ζητώ τίποτα περισσότερο απ’ αυτό που είναι: ένας πόλος ηρεμίας. Νομίζω ότι και τα αγριότερα ζώα δε φτάνουν τον …άνθρωπο σε ζημιά και κακία. Οπότε καλύτερα για τα ζώα, που είναι έτσι…

  5. Ακόμα και εκπαιδευμένα να είναι, αυτό τα κάνει λιγότερο έξυπνα; Ισα ίσα που πολλά ζώα σε ξένα για αυτά περιβάλλλοντα προσαρμοζονται αναπτύσσοντας μέχρι και χρήση εργαλείων, δηλ. ό,τι κάνουμε και εμείς με όλο το κοινωνικό ιστορικό στην πλάτη μας όμως ε; ή μήπως και εμείς δεν εκπαιδευόμαστε στην χρήση εργαλείων; Βάλτε τη γιαγιά σας να σερφάρει στο ιντερνετ άμα λάχει. Μερικά ακόμα εντυπωσιακά ή και γνωστά στους βιολόγους ή και ορνιθολόγους:

    Κοράκια χρησιμοποιούν εργαλεία με απίστευτη εξυπνάδα (τροποποίηση εργαλείου για αύξηση αποτελεσματικότητας ή και χρήση εργαλείου για απόκτηση άλλου πιο αποτελεσματικού εργαλέιου)

    http://www.youtube.com/watch?v=OYZnsO2ZgWo

    http://www.youtube.com/watch?v=cdSfeFpfg48

    κοράκι χρησιμοποιεί δόλωμα για να πιάσει ψάρι (ούτε καν ερωδιός)
    http://www.youtube.com/watch?v=DiwjjNC_NV4

    αετός χρησιμοποιεί εργαλείο για να σπάσει καβούκι χελώνας, όπως κάνει για τα αυγά στρουθοκάμηλου ο γύπας ασπροπάρης:

    http://www.youtube.com/watch?v=Bluu55QTmvM

    http://www.youtube.com/watch?v=C4Tm9QdI_eM

  6. Σίγουρα τα ζώα έχουν κάποιους “μαθησιακούς” μηχανισμούς, γνωστούς στον άνθρωπο. Κάποτε όμως εκδηλώνουν “πρόσθετη ευφυΐα” κι αυτό είναι το εντυπωσιακό. Bioannis, βόηθα την κατάσταση.

    Όταν ήμουνα στρατά – αεροπορία, στο αεροδρόμιο Αγχιάλου Βόλου, βάζαμε κάτι φιάλες Petrogas, με ένα πραματάκι, που έπαιρνε αέριο απ’ τη φιάλη και έδιωχνε τα πουλιά, κάνοντας θόρυβο …. πυροβολισμού. Αυτό γιατί γέμιζε ο αεροδιάδρομος πουλιά και υπήρχε κίνδυνος για τ’ αεροπλάνα. Τα πουλιά, τον πρώτο καιρό “μάσησαν” και φεύγαν. Σε κανα δεκαήμερο όμως, το ..συνήθισαν και όχι μόνο δε φεύγαν αλλά …κάθονταν πάνω στις φιάλες. Μόλις έσκαγε το μπαμ, κάθε 3-4 λεπτά, το πουλί ανατσουτσουρωνόταν λίγο τρομαγμένο και …ξανακαθόταν ήσυχο. Demasame re, που λέει κι ο blogger.

    Tα κοράκια, στην ίδια περιοχή, πηγαίναν και κουβαλούσαν καρύδια, με το ράμφος τους. Έρχονταν πάνω από το διάδρομο, έπαιρναν ύψος και στη συνέχεια άφηναν τα καρύδια που …σπάζαν, πάνω στο διάδρομο. Μετά τα πουλιά κατέβαιναν …να απολαύσουν το γεύμα τους, γεμίζοντας τσόφλια το διάδρομο, ενώ καλούνταν το αυτοκίνητο – σκούπα κατεπειγόντως για νέο σκούπισμα…. Είχαμε και αντιπαλότητα ανθρώπου – ζώων για τη φύση…

  7. γνωστό επίσης έιναι και ο σπίνος στα νησιά γκαλαπάγκος που βγάζει με αγκάθια κάμπιες από τρύπες σαν να κάνει χρήση πηρουνιού.

    Επίσης στην Αγγλία κάποια είδη του γένους Parus (παπαδίτσες) τρυπούσαν το αλουμινένιο πώμα γάλατος που άφηναν παλιά οι γαλατάδες εξω από τα σπίτια και τρωγαν το λίπος που συσσωρεύονταν πάνω. Αυτό μάλιστα το πρωτοέκανε ένα πουλί και διαδόθηκε πολύ γρήγορα σε όλο τον πληθυσμό των πουλιών της πόλης.

    Για να μην πιάσουμε και πιθήκους που κάνουν και χρήση εργαλείων για σπάσιμο τροφών με κέλυφος ή χρήση ξύλων για διάφορους σκοπούς.

  8. Τι είναι όμως ευφυΐα ; Αν δεν απαντήσει κάποιος σε αυτό, όλα είναι «περιρρέουσα ατμόσφαιρα καφενείου» και συζητήσεις άνευ νοήματος.

    Να ένας απλός (αλλά όχι απλοϊκός) ορισμός. «Ευφυΐα είναι ο εύρεση νέων λύσεων σε παλαιά προβλήματα».

    Η μάθηση είναι κάτι (σχεδόν) ξεχωριστό και παρατηρείται πολύ νωρίς στο ζωϊκό βασίλειο. Ήδη, από τα αρχέγονα «σκουλήκια» τις Πλανάριες (Φύλο: Πλατυέλμινθες). Στα εργαστήρια ζωολογίας (εκεί που διδάσκονται ζωολογία, βέβαια) οι φοιτητές εξασκούνται στο απλό νευρικό σύστημα της Πλανάριες (ζώα 500 εκ. ετών τουλάχιστον) και πως μπορούν να μάθουν (ή καλύτερα να ξεμάθουν τον παλαιό τρόπο και να μάθουν έναν καινούργιο) να στρίβουν στα εμπόδια.
    Από πολύ παλιά ο άνθρωπος είχε μια “μυστήρια ανάγκη” να διαφοροποιηθεί από τα ζώα με κίνητρο την επικράτηση. Αλλά εκείνη την εποχή πάνω στον Πλανήτη υπήρχαν μόλις 3 εκ. άνθρωποι περίπου (Homo) !!! Σήμερα, όλο και πιο πιεστικά αναδεικνύεται η απαίτηση για ριζική αλλαγή αυτής της αντίληψης που οδηγά κατευθείαν στον γκρεμό και την αυτοκαταστροφή. Όπερ, η διατύπωση «ο άνθρωπος είναι ευφυέστερος από τα ζώα» βρίθει ανθρωποκεντρισμού, επιστημονικής ανακρίβειας και υπέρμετρης αλαζονείας.

  9. και ένα αστείο που έχω δει: στην Τυνησία ένας είχε μια καμήλα που ήξερε να πίνει κόκα κόλα από μπουκάλι: το έπιανε με δεξιοτεχνία με τα δόντια της από το στόμιο, το σήκωνε ψηλά και την έπινε!

  10. και κάτι ακόμα, το αναφέρει ο Γ. Τσούνης σε ένα βιβλό του: Νομίζω τα κοτσύφια ξέρουν να μετρούν και να κάνουν πράξεις προσθαφαίρεσης τουλάχιστον μέχρι το 5.

  11. Σύντροφοι και φίλοι, λάβετε υπόψιν πως άσχετα με το άν έχουν ευφυϊα τα ζώα ή αν είναι κατώτερα από τον άνθρωπο διότι χρησιμοποιούν εργαλεία (αυτό φαίνεται να είναι ανακριβέστατο, προχθές είδα ένα ντοκυμαντέρ όπου πίθηκοι έπαιρναν πέτρες και σηκώνοντάς τες έσπαγαν καρπούς για να τους φάνε) οι συζητήσεις τέτοιου είδους έξω από τους κύκλους μας σκοπό έχουν να μειώσει τελικά τα ζώα και να δώσει το άλλοθι για να τα χρησιμοποιούμε χωρίς ενοχές σε τσίρκο, πειράματα, κλπ. Το βασικό ερώτημα όμως από την εποχή που έγραψε ο Singer το βιβλίο του είναι: ας δεχτούμε λοιπόν για την οικονομία της συζήτησης πως μόνο ο άνθρωπος χρησιμοποιεί εργαλεία…Και λοιπόν;? Για ποιό λόγο ακριβώς αυτό το χαρακτηριστικό του δίνει το δικαίωμα να τυφλώνει, να βασανίζει, να υποβάλλει στο μαρτύριο της πείνας, της δίψας και του ξύλου πάμπολα ζώα για να φτάσει στους σκοπούς του?

  12. Αν δεν κατέβουμε απ’ το θρόνο του αφέντη της φύσης και των ζώων, που τον παριστάνουμε μάλιστα με περισσή σκληρότητα κι απανθρωπιά, μ’ εκμετάλευση και ληστρική επικυριαρχία, δεν πρόκειται να σωθεί κανένας πλανήτης, θα χαθούμε μέσα στην αλαζονία μας και τη βλακεία μας!
    Το ζητούμενο πλέον, είναι η εκ βαθέων αλλαγή της ανθρωποκεντρικής νοοτροπίας κι η τόνωση της συναισθηματικής μας ευφυίας, μετά την επικυριαρχία της διανοητικής που υποβάθμισε τα πάντα και κυρίως τις πανανθρώπινες αξίες!
    Η ηθική παρακμή, έχει παντού αντίκτυπο, ακόμα και στη δική μας ζούγκλα που φτιάξαμε στον λεγόμενο “πολιτισμό” μας.
    Όλα είναι σύνολο, όλοι είμαστε ένα, πόσο μάλλον τα, αποδεδειγμένα, συναισθανόμενα όντα, τα ζώα, είτε ανώτερα, είτε κατώτερα!
    Αφού στη φύση, οι κατσαρίδες και τα σκουλήκια έχουν δουλειά, ας πιάσουμε κι εμείς τη δικιά μας, που είναι του προστάτη, του φίλου, του αδελφού με το περιβάλλον και τα ζώα κι όχι του ιδιοτελούς βασανιστή!

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top