Άρθρο του Μ. Τρεμόπουλου
Θετική η διοργάνωση πορείας ποδηλάτων από το Δήμο Θεσσαλονίκης αλλά πολύ πίσω από τις εξελίξεις. Έρχεται μετά από μια έντονη ποδηλατική χρονιά και πέντε μεγάλες πορείες αλλά και μετά από 25 χρόνια από την πρώτη ποδηλατοπορεία στη χώρα και στην πόλη αυτή. Επιπλέον, εδώ και μια πενταετία, διοργανώνεται η «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας», με τη συμμετοχή φέτος 1776 πόλεων -από την Ελλάδα μόνο τριών (Πάτρα, Λαμία, Ν. Ερυθραία)!
Την ίδια στιγμή, οι κυβερνητικές και δημοτικές πολιτικές συνεχίζουν την εξυπηρέτηση του ΙΧ σε βάρος όλων των υπολοίπων μέσων και τρόπων μεταφοράς. Όμως η προώθηση του ΙΧ συνεπάγεται υπέρογκα κόστη, χρηματικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά και τα αυτοκίνητα όσο τους ανοίγουμε χώρο, τόσο αυξάνονται και τόσο περισσότερο χώρο καταλαμβάνουν, σε κίνηση και σε στάθμευση. Είναι ανάγκη να αποκεντρώσουμε τις λειτουργίες της πόλης και να αναπτύξουμε εναλλακτικούς τρόπους κυκλοφορίας, αλλάζοντας συγχρόνως και τη νοοτροπία μας. Να αναβαθμιστούν τα μέσα συλλογικής μεταφοράς. Να διευκολυνθεί η κίνηση των πεζών, των ποδηλατών και των ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Να δρομολογηθεί δίκτυο τραμ συμπληρωματικό του μετρό, στη Δυτική και στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, με ενωτική γραμμή στο κέντρο. Να ενθαρρυνθεί η κατασκευή πάρκινγκ περιφερειακά του κέντρου, με συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση. Να απεμπλακεί η υπόθεση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας. Να μη γίνει η υποθαλάσσια αρτηρία αλλά να γίνει υπόγεια η Λ. Νίκης. Να αναπτυχθεί ο προαστιακός σιδηρόδρομος στο Νομό, προς Σταυρό και προς Χαλκιδική.
Αν η κλιματική αλλαγή δε μας συγκινεί, ας προστατεύσουμε τουλάχιστον την υγεία μας.
Μιχάλης Τρεμόπουλος
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Θεσσαλονίκη”, 22.9.08, Ημέρα των πόλεων χωρίς αυτοκίνητα