Ανοικτή επιστολή του Δικτύου Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ. προς τον Υπουργό Μεταφορών για την επίλυση των προβλημάτων των ελληνικών σιδηροδρόμων
Η επιστολή αναφέρεται στο υπό εκπόνηση σχέδιο εξυγίανσης των ελληνικών σιδηροδρόμων, ώστε αυτή να στηριχθεί στον εξορθολογισμό της εσωτερικής λειτουργίας, τη μείωση του μοναδιαίου λειτουργικού κόστους, την εφαρμογή σύγχρονων ευρωπαικών πρακτικών εκμετάλλευσης και επιχειρηματικής δράσης, τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων και όχι σε αποτυχημένες μονεταριστικές συρρικνωτικές λογικές δραστικού περιορισμού του επενδυτικού προγράμματος των σιδηροδρόμων και τυφλών περικοπών δρομολογίων και γραμμών, ιδιαίτερα της παραμελημένης ελληνικής επαρχίας και περιφέρειας.
Το Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ., ανάλογα με την τελική μορφή που θα έχει το προς δημοσίευση σχέδιο εξυγίανσης του Ομίλου ΟΣΕ και των ελληνικών σιδηροδρόμων γενικότερα, επιφυλάσσεται να καταφύγει και στα αρμόδια όργανα της ΕΕ εάν χρειαστεί, με την συνδρομή της Ευρωπαικής Ομοσπονδίας Επιβατών, της οποίας είναι μέλος, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η εξυγίανση δεν θα ταυτιστεί με την επαπειλούμενη συρρίκνωση των ελληνικών σιδηροδρόμων, θα αναλάβει δε σχετικές πρωτοβουλίες και εντός της χώρας, σε συνεργασία με άλλους φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών.
Αξιότιμε Kύριε Υπουργέ
Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τις πρόσφατες συνεχείς δηλώσεις σας και όσα αναγράψατε επίσης πρόσφατα σε επιστολή σας προς τον Πρωθυπουργό, που είδε το φως της δημοσιότητας, αλλά και στο προσωπικό σας ιστολόγιο, στο Διαδίκτυο, για την ακολουθητέα πολιτική επίλυσης του μεγάλου οικονομικού (και όχι μόνο) προβλήματος που προκύπτει από την υπάρχουσα λειτουργία των σιδηροδρόμων στη χώρα μας.
Όντας μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιβατών, που θεωρεί και δικαίως ότι η βάση ενός ποιοτικού και επαρκούς συστήματος χερσαίων μαζικών μεταφορών δεν μπορεί παρά να είναι ο σύγχρονος σιδηρόδρομος (και αυτό αποτελεί την σημερινή πραγματικότητα σε όλες τις άλλες χώρες – μέλη της ΕΕ και εταίρους μας, πλην ημών δυστυχώς), το θέμα της κατάστασης, βιωσιμότητας, εκσυγχρονισμού και περαιτέρω ανάπτυξης των σιδηροδρόμων μας, είναι ένα θέμα κορυφαίου ενδιαφέροντος για εμάς, ως Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ., που δεν επιδέχεται πρόχειρες, επιδερμικές, αποσπασματικές και υπό συνθήκες πανικού εμβαλωματικές λύσεις, που θα στηρίζονται σε μια κοντόφθαλμη μονεταριστική οικονομίστικη λογική, που και απ’αυτής της πλευράς και πάλι, θα είναι καταδικασμένη να καταλήξει σε αδιέξοδο και απαρχή ενός φαύλου κύκλου απαξίωσης, με τελική κατάληξη την ουσιαστική
αποδυνάμωση έως και μερική εξαφάνιση του σιδηροδρόμου από την αγορά μεταφορών και την οριστική τοποθέτησή του στο περιθώριο του ελληνικού συστήματος μεταφορών.
Όλα αυτά τα λέμε, γιατί από όσα είδαν το φως της δημοσιότητας τελευταία, είτε σαν δηλώσεις και προθέσεις σας, είτε σαν (σκόπιμες?) διαρροές και απόψεις ποικίλων κύκλων (που πολλοί αποκαλούν «παπαγαλάκια» και «λαγούς» του οικονομικού επιτελείου της κυβερνητικής πολιτικής ή άλλων κύκλων που επιθυμούν να δουν την πλήρη εξουδετέρωση των σιδηροδρόμων μας από το συγκοινωνιακό σκηνικό της χώρας, για ιδιοτελείς λόγους), η γεύση που προκύπτει είναι άκρως δυσάρεστη και ανησυχητική.
Εμείς, είμαστε εκείνοι που συμμετέχοντας σε μια οιονεί δημόσια διαβούλευση μαζί σας, σας προτείναμε μια σειρά εποικοδομητικές προτάσεις, ιδέες και λύσεις στον τομέα των Αστικών Συγκοινωνιών, που με χαρά είδαμε ότι εν γένει τις αποδεχτήκατε και αρχίσατε να τις εφαρμόζετε, οπότε και από την πλευρά μας, προσπαθήσαμε να σας στηρίξουμε στην δύσκολη αυτή προσπάθεια, με κίνδυνο να χαρακτηριστούμε «ΜΚΟ» που ουσιαστικά είναι ουρά της κυβέρνησης. Επειδή βασική αρχή του Δικτύου Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ. είναι η εποικοδομητική αλλά και συνεπής με τις απόψεις του δημόσια παρέμβαση για την στήριξη ή διεκδίκηση ώριμων πολιτικών βελτίωσης, ενίσχυσης και ανάπτυξης των Δημόσιων Συγκοινωνιών αστικού και υπεραστικού χαρακτήρα, καθώς και της Βιώσιμης («Πράσινης») Κινητικότητας, αδιαφορήσαμε για αυτού του είδους τις κριτικές, γιατί εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι να υπηρετούμε την ουσία και την αλήθεια, μακριά από κάθε είδους λαϊκισμό, πάντα στα πλαίσια της κοινωνίας των πολιτών.
Στην παρούσα περίπτωση που αφορά τον ελληνικό σιδηρόδρομο και το πρόβλημα ΟΣΕ, εξυπακούεται ότι θα σας στηρίξουμε ολόθερμα στην δύσκολη προσπάθειά σας να εξυγιάνετε τον πολύπαθο αυτό Οργανισμό και προπαντός να εκσυγχρονίσετε και αναπτύξετε τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά δηλώνουμε ταυτόχρονα ότι δεν θα δεχτούμε επ’ουδενί λόγο λύσεις που αντί του εσωτερικού εξορθολογισμού του Ομίλου ΟΣΕ, του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις σιδηροδρομικές μεταφορές, της πλήρους εφαρμογής των σχετικών Κοινοτικών Οδηγιών, της αξιοποίησης της σχετικής ευρωπαϊκής εμπειρίας χωρών με πετυχημένα συστήματα (όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Σουηδία κλπ) και της εν γένει ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων, προκρίνουν πρακτικές συρρίκνωσης του δικτύου και του μεταφορικού του έργου, με καταργήσεις ή αδρανοποιήσεις γραμμών και μαζικές περικοπές δρομολογίων, ιδιαίτερα μάλιστα στην ελληνική περιφέρεια. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα μας βρείτε αντίθετους και πρωταγωνιστές στην συγκρότηση ενός πανελληνίου αγωνιστικού κοινωνικού μετώπου ενάντια στην συρρίκνωση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ελπίζουμε και ευχόμαστε να μην χρειαστεί να γίνει κάτι τέτοιο, αν και με αυτά που βλέπουμε και ακούμε πολύ το φοβόμαστε.
Κύριε Υπουργέ,
η λύση για την θεραπεία ενός ασθενούς, προφανώς δεν είναι “πονάει δόντι, κόψει κεφάλι”. Μόνος σας είπατε ότι θα χτυπήσετε την διαφθορά και την κακοδιαχείριση μέσα στον ΟΣΕ. Αυτό από μόνο του θα μπορούσε να περιορίσει δραστικά το παρουσιαζόμενο έλλειμμα, βλέποντας πόσο έχουν κοστίσει οικονομικά στον Ομιλο ΟΣΕ όλες οι αναφερθείσες μέχρι σήμερα ατασθαλίες και αντιπαραγωγικές σπατάλες. Το σημερινό ογκώδες σωρευτικό έλλειμμα του Ομίλου ΟΣΕ που επικαλείστε, όπως απέδειξε έξοχα και ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μπαλτάς που η ίδια η κυβέρνηση της ΝΔ όρισε Πρόεδρο του ΟΣΕ το 2004, οφείλεται κατά το μεγαλύτερό του ποσοστό, στην διαχρονική ασυνέπεια της Ελληνικής Πολιτείας, απέναντι στις οικονομικές υποχρεώσεις της προς τον ΟΣΕ (κάλυψη υποχρεώσεων συντήρησης, εκσυγχρονισμού και κατασκευής νέας υποδομής, κάλυψη ζημιών από υποχρεώσεις κοινωνικής πολιτικής του κράτους δια μέσου του σιδηροδρόμου και παροχής δημόσιας υπηρεσίας). Αντί λοιπόν η Πολιτεία να φανεί συνεπής στις υποχρεώσεις της, έσπρωξε τον ΟΣΕ σε καταστροφικό δανεισμό με βαρύτατες επιπτώσεις τοκοχρεολυσίων, που αποτελούν σήμερα σχεδόν το 40% του παρουσιαζόμενου σωρευτικού ελλείματός του. Την ίδια στιγμή όμως το Κράτος επιδοτούσε ουσία τις οδικές ανταγωνιστικές μεταφορές, αναπτύσσοντας και συντηρώντας την οδική υποδομή, χωρίς ουσιαστική επιβάρυνση των τελευταίων. Ακόμα χειρότερα, ο σιδηρόδρομος ποτέ δεν ανταμείφθηκε για τις ωφέλειες που προσέφερε σε επίπεδο Εθνικής Οικονομίας χάρη στο κατά πολύ μικρότερο εξωτερικό κόστος των μεταφορών του σε σχέση με τις οδικές μεταφορές, οι οποίες αντίστοιχα ποτέ δεν επιβαρύνθηκαν με τις ζημίες σε επίπεδο Εθνικής Οικονομίας που επέφεραν λόγω του δικού τους αυξημένου εξωτερικού κόστους (δεν έγινε ποτέ εσωτερίκευση του εξωτερικού κόστους ή έστω δεν ελήφθη ποτέ υπόψη για την στήριξη των σιδηροδρομικών μεταφορών). Άρα εδώ υπάρχει μια εξόφθαλμη αδικία σε βάρος του σιδηροδρόμου, που δεν επιτρέπεται σεις, ο κήρυκας των Πράσινων Μεταφορών, να αγνοείτε. Άλλωστε η πιο “πράσινη μεταφορά” είναι ο σιδηρόδρομος και δεν νοείται λοιπόν από όποια πλευρά κι αν το δει κανείς, να συρρικνώνεται με καταργήσεις γραμμών και δρομολογίων, που όπως έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν, δεν συμβάλουν στην ουσιαστική μείωση του ελλείμματος, αντιθέτως μάλιστα το αυξάνουν σε πολλές περιπτώσεις, αφού έτσι παραμένει υποχρησιμοποιούμενο κεφαλαιουχικό υλικό, εξοπλισμός και πολύτιμοι έμψυχοι και άυλοι πόροι του συστήματος, με ίδιες δαπάνες συντήρησης, μισθοδοσίας και κόστη αποσβέσεων να τρέχουν και παράλληλη περιστολή εσόδων . Η ίδια η εταιρεία ΤRANSMARK που είχε κληθεί το 1992 να προτείνει μέτρα εξυγίανσης και ανασυγκρότησης των ελληνικών σιδηροδρόμων, είχε παραδεχτεί στα παραδοτέα της ότι και εάν καταργηθούν διάφοροι περιφερειακοί κλάδοι του δικτύου, πάλι το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του ελλείμματος θα παραμείνει ανέγγιχτο, γιατί οφείλεται σε διαρθρωτικά προβλήματα του δικτύου που θα εξακολουθούν να ισχύουν (αν δεν αντιμετωπιστούν κατάλληλα), ακόμα και αν λειτουργήσει μόνο ο κορμός του (ΠΑΘΕ).
Εάν θέλετε πραγματικά να θεραπεύσετε τα προβλήματα των ελληνικών σιδηροδρόμων, δεν υπάρχουν μαγικά ραβδιά μονεταριστικού χαρακτήρα, αλλά σειρά δράσεων εξορθολογισμού, εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης, με μεγάλη γκάμα επιλογών, όπως έχει δείξει και η ανάλογη εμπειρία από χώρες με ανεπτυγμένο σιδηρόδρομο και όχι από τριτοκοσμικές μπανανίες. Παραθέτουμε μερικές από αυτές τις επιλογές:
1. Oρθολογικοποίηση και εκσυγχρονισμός των κανονισμών λειτουργίας, του καθηκοντολογίου και των εσωτερικών παραγωγικών διαδικασιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (πχ επάνδρωση τοπικών και προαστιακών αμαξοστοιχιων που εκτελούνται με αυτοκινητάμαξες, με εφαρμογή της αρχής one man operation – μονομελές πλήρωμα (όταν υπάρχουν εκδοτικά και ακυρωτικά μηχανήματα εισιτηρίων) ή two men operation – διμελές πλήρωμα (όταν δεν υπάρχουν). Το 2006 έγινε αναλυτικός υπολογισμός που έδειξε (εφόσον γίνουν τα παραπάνω) την δυνατότητα τεράστιας ετήσιας εξοικονόμησης λειτουργικών δαπανών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά 6 εκατ. ευρώ και αποδέσμευση 95000 ανθρωποημερών! που σήμερα κατασπαταλώνται στα υπάρχοντα αντιπαραγωγικά κυκλώματα εργασίας του προσωπικού πρώτης γραμμής, για καθαρά κερδοφόρο πρόσθετο μεταφορικό έργο (αφού θα είναι απαλλαγμένο μισθοδοσιών). Συμπλήρωση των παραπάνω μέτρων με μέτρα ορθολογικής γεωγραφικής κατανομής του προσωπικού και παροχής μπόνους παραγωγικότητας με μετρήσιμους δείκτες δηλ. μόνο σε σχέση με επίτευξη οικονομικών στόχων της επιχείρησης (πχ μπόνους εξοικονόμησης ενέργειας σε συνάρτηση με την τήρηση της αξιοπιστίας και ασφάλειας δρομολογίου στους μηχανοδηγούς σε αντικατάσταση του σημερινού σχετικού επιδόματος, μπόνους αύξησης των πωλήσεων στο προσωπικό το άμεσα σχετιζόμενο με την εκμετάλλευση, κατάργηση παράλογων επιδομάτων πχ επίδομα ηλεκτροκίνησης, επίδομα αξιοπιστίας στους προϊσταμένους αμαξοστοιχιών κλπ).
2. Λελογισμένη πρόσληψη προσωπικού πρώτης γραμμής, για κάλυψη υπαρχόντων κενών, ώστε να μην διογκώνεται το λειτουργικό κόστος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με μεγάλα ποσά μισθοδοσίας που οφείλονται σε αναγκαστική υπερεργασία του υφιστάμενου ποσοτικά ανεπαρκούς προσωπικού (υπερωρίες και ρεπό) για να καλυφθούν τα κενά της υπηρεσίας. Περιστολή σπατάλης σε άσκοπα μπόνους επιτροπών και ημετέρων της εσωτερικής υπηρεσίας για το παραμικρό (εκτός σοβαρών εξαιρέσεων) και εκλογίκευση επιδομάτων. Εθελουσία έξοδος προσωπικού μεγάλης υπηρεσιακής ηλικίας, εφόσον δεν υπηρετεί στην “πρώτη γραμμή” ή δεν ανήκει στο επιστημονικό προσωπικό.
3. Καθιέρωση των νέων τεχνολογιών και αυτοματισμών, αλλά και νέων, δοκιμασμένων στο εξωτερικό, ευέλικτων πρακτικών ασφαλούς λειτουργίας για εξοικονόμηση προσωπικού σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΔΙΣΥ (πχ τηλεδιοίκηση περιφερειακών γραμμών, ευελιξία εκμετάλλευσης δευτερευουσών γραμμών με μεθόδους radiodispatching, προκαθορισμένες διασταυρώσεις και χρήση ελατηριωτών αλλαγών τροχιάς, προσομοίωση με τροχιοδρομική κυκλοφορία σε απομονωμένους κλάδους κλπ).
4. Καταρτισμός ενός Business Plan ανάπτυξης και όχι συρρίκνωσης, με βάση το οποίο να προχωρήσει άμεσα η σχετική αξιολόγηση και προμήθεια του αναγκαιούντος τροχαίου υλικού ή έστω η μίσθωση αυτού (υπάρχουν εταιρείες στην Ευρώπη που κάνουν αυτή τη δουλειά και τροφοδοτούν τους εκατοντάδες operators που λειτουργούν τραίνα στα Ευρωπαϊκά Δίκτυα).
5. Ανάπτυξη των πολλά υποσχόμενων πεδίων της αγοράς μεταφορών, που είναι προνομιακά για τον σιδηρόδρομο (πχ συγκεκριμένες κατηγορίες εμπορευματικών μεταφορών, ταχυμεταφορές δεμάτων, Προαστιακός Αθήνας και Θεσσαλονίκης, Προαστιακές υπηρεσίες γύρω από μεγάλα επαρχιακά κέντρα πχ Λάρισα-Βόλος, Προαστιακός Καλαμάτας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολη-Παραέβριος περιοχή, αμαξοστοιχίες κορμού-ταχείες και Ιντερσίτυ-στο ΠΑΘΕ, τουριστικές γραμμές πχ Ολυμπία-Κατάκωλο, Οδοντωτός, Τραινάκι Πηλίου, γραμμή προς Ναύπλιο / Τρίπολη με ειδικό management και συνεργασία με έλληνες και ξένους tour operators κλπ. (επί τη ευκαιρία γιατί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν ολοκληρώνει τις ξεκινημένες διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες κρουαζεροπλοίων για να μεταφέρει γκρούπ στη διαδρομή Κατάκωλο-Ολυμπία ?)
6. Υιοθέτηση από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύγχρονων πρακτικών μάρκετινγκ και προσέλκυσης της κίνησης, ή αποδοτικότερης εκμετάλλευσης των πόρων του συστήματος, με διαφοροποίηση και κατάλληλη προσαρμογή των δρομολογίων και της προσφοράς γενικότερα στις απαιτήσεις και τις ιδιομορφίες / διακύμανση της ζήτησης (πχ διαφοροποίηση δρομολογίων και τιμολογίων μεταξύ ημερών και περιόδων αιχμής και μη αιχμής, βάσει της αρχής του yield management). Δραστική βελτίωση του συστήματος πληροφόρησης του χρήστη πριν από το ταξίδι, καθώς της δυνατότητας έκδοσης εισιτηρίου με αποτελεσματική χρήση του Διαδικτύου, όπως σε όλους τους σιδηροδρόμους του εξωτερικού.
7. Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, αφού αντιμετωπιστεί νομοθετικά η θωράκιση του Ομίλου ΟΣΕ απέναντι στις παράλογες αξιώσεις και αυθαίρετες παρεμβάσεις μπλοκαρίσματος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των περιοίκων (πχ Σταθμός Αθηνών) που παρεμποδίζουν τέτοιες πρωτοβουλίες, χωρίς να δέχονται καν να συμμετάσχουν σε ένα εποικοδομητικό διάλογο.
8. Επιτάχυνση της εξέλιξης και ολοκλήρωσης των απαραίτητων έργων ριζικού εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του ΠΑΘΕ/Π και των Προαστιακών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και των εκτελούμενων ανακαινίσεων της επιδομής των περιφερειακών δικτύων. Δεν ζητάμε σ’αυτή την φάση να γίνει η Σιδηροδρομική Εγνατία ή ο Δυτικός Άξονας (ίσως αυτά θα πρέπει να εξεταστούν μετά το 2013 και μην αναρωτιέστε αν θα αποσβεστεί το έργο, γιατί ούτε το Μετρό της Αθήνας, ούτε τα Γαλλικά TGV, ούτε η Εγνατία Οδός, ούτε ανάλογης σημασίας άλλα έργα αποσβένυνται ποτέ με στενά χρηματοοικονομικούς όρους, αλλά μόνο αναπτυξιακά σε επίπεδο Εθνικής Οικονομίας και γεωπολιτικής).
Ζητάμε να τελειώσουν τουλάχιστον τα σημερινά εκτελούμενα έργα, που «έχουν τον ατελείωτο», και να σταματήσει η παρούσα κατάσταση ενός απαράδεκτα ετεροχρονιζόμενου και χρονικά επιμηκυνόμενου απέραντου εργοταξίου που έχει μεταβληθεί το δίκτυο, με συνεχείς μονογραμμίσεις ή αποκοπές, που συμβάλουν στην μεγάλη απαξίωση και ελλειμματικότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων, γιατί πέραν του ότι δεν τους δίνουν τα φτερά να πετάξουν στα απαιτούμενα ύψη ελκυστικότητας, δεν τους αφήνουν περιθώρια να κερδοφορήσουν στο κύριο φιλέτο τους που είναι το ΠΑΘΕ λόγω της ελλείπουσας χωρητικότητας που παρεμποδίζει μια αποδοτική (για σιδηρόδρομο) εκμετάλλευση με πυκνά δρομολόγια εμπορευματικών και επιβατικών τραίνων, σε ένα διάδρομο που η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Προαστιακό της Αθήνας και τα έργα του διαδρόμου Πειραιά-Αθήνας-ΣΚΑ, που αν δεν τελειώσουν, δεν μπορεί να καταστεί αποδοτικός.
9. Ολοκλήρωση των θεσμικών προϋποθέσεων (Ρυθμιστική Αρχή Πιστοποίησης και Ελέγχου Σιδηροδρομικών Μεταφορών, Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Δυστυχημάτων κλπ) για την δυνατότητα προσέλκυσης και πιθανής ενεργοποίησης και άλλων operators στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ώστε με διαφάνεια, ασφάλεια και εντιμότητα να επιλέγεται εκείνος ο operator που για ίδια ποιότητα και επίπεδο εξυπηρέτησης να προσφέρει τους οικονομικότερους όρους εκμετάλλευσης (και πιθανής επιδότησης ή και μερικής έστω κερδοφορίας), προκειμένου να λειτουργήσει σε νέες υγιείς βάσεις το ΣΥΝΟΛΟ του σημερινού ελληνικού δικτύου, προς όφελος των επιβατών και εν γένει χρηστών του συνόλου των γεωγραφικών περιφερειών της χώρας μας. Αυτά είναι η ελάχιστη απαίτησή μας από την Πολιτεία, ως φορολογούμενοι πολίτες.
Τελειώνοντας κύριε Υπουργέ, θα σας επαναλάβουμε την έκκληση που είναι και πάνδημη απαίτηση, να μην συνδέσετε το όνομά σας με την συρρίκνωση των ελληνικών σιδηροδρόμων και προπαντός των περιφερειακών δικτύων της ελληνικής επαρχίας. ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΑΘΗΝΑ. Τα περιφερειακά σιδηροδρομικά δίκτυα της χώρας, για τα οποία πρόσφατα διατέθηκαν Κοινοτικά κονδύλια εκατομμυρίων ευρώ για την ανακαίνισή τους και δεν νοείται απονέκρωσή τους (αλλιώς θα υπάρξουν κυρώσεις από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης που δικαιολογημένα θα θελήσει να ενημερωθεί για τους δείκτες αξιοποίησής τους), δεν ζητάμε να γίνουν TGV. Zητάμε να λειτουργούν αξιοπρεπώς ως κοινωνικά αποδοτικά δίκτυα για την οικο-συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση της επαρχίας και των μεγάλων περιφερειακών κέντρων, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρησή τους από τα ΙΧ (βλ. το παράδειγμα της Καλαμάτας), με τις υπάρχουσες ή ανάλογες σύγχρονες κλιματιζόμενες αυτοκινητάμαξες και πρακτικές τύπου «one man operation», ώστε να έχουν πολύ χαμηλό και ευλόγως επιδοτήσιμο λειτουργικό έλλειμμα μέσω Υ.Γ.Ο.Σ., όπως ζητά η ΕΕ και γίνεται και στην Γαλλία, την Γερμανία, την Σουηδία κ.α. Αρκετά έχει πληρώσει ο Έλληνας της επαρχίας τον κάτοικο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, επιδοτώντας του την κατασκευή των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων των δύο πόλεων, την λειτουργία των Αστικών Συγκοινωνιών των δύο πόλεων κ.ο.κ., την ώρα που οι Αστικές Συγκοινωνίες των πόλεων της Περιφέρειας μένουν χωρίς επιδότηση, την ώρα που οι άγονες γραμμές της επαρχίας μένουν χωρίς στήριξη, την ώρα που η ελληνική περιφέρεια βρίσκεται στο περιθώριο των έργων υποδομής και άλλων ευκαιριών που απολαμβάνουν οι δύο μεγάλες μητροπολιτικές περιοχές της χώρας. Ας μην τους στερήσετε τώρα και τα λίγα σιδηροδρομικά δρομολόγια των περιφερειακών και τοπικών γραμμών που δίνουν ανάσα εξυπηρέτησης και κοινωνικής προσφοράς στην ελληνική επαρχία, συμβάλουν στην βιώσιμη κινητικότητα γύρω και μέσα στα μικρά, μεσαία και μεγάλα περιφερειακά αστικά κέντρα (πχ Προαστιακά δίκτυα Καλαμάτας, Λάρισας-Βόλου, Δυτικής Μακεδονίας κλπ) και συμβάλουν στην τοπική κοινωνικοοικονομική δραστηριότητα. Μην αποκόψετε τις γραμμές επικοινωνίας και μην δημιουργείτε συνθήκες καταστροφικού μονοπωλίου (μόνο ΚΤΕΛ) στις περιοχές αυτές, για τις οποίες ο Πρωθυπουργός είχε υποσχεθεί ότι τώρα πλέον θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος.
Τέλος, ως προς την ακεραιότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, μην ξεχνάτε το βασικό δόγμα της συγκοινωνιακής τεχνικής ότι αν αποξηράνετε τα «παραπόταμα» θα ξεράνετε και το κυρίως «ποτάμι». Αν κόψετε τα κλαδιά του δικτύου, θα αποδυναμωθεί επικίνδυνα και ο κορμός του (network effect). Κι αυτό δεν είναι συναισθηματική προσέγγιση, αλλά κτηθείσα εμπειρία ετών από την Ελλάδα και τον διεθνή χώρο.
Ευχαριστώ
Νάσος Γ. Κόκκινος
Πολιτικός Μηχανικός- Συγκοινωνιολόγος ENPC
Πρόεδρος του Δικτύου ΕΠΙΒΑΤΗΣ
Αγ. Ασωμάτων
info@epivatis.gr
nas@vkc.gr
Παράθεση: Μην εξοντώνετε το σιδηρόδρομο! — ροη σταχυολόγων