Τα γεγονότα του περασμένου Σαββάτου, όπου στη διεθνή έκθεση τέχνης “Art Athina” η Ελληνική Αστυνομία κατάσχεσε ένα έργο τέχνης και συνέλαβε τον διευθυντή της
έκθεσης για “παράβαση του νόμου περί ασέμνων” και “προσβολή συμβόλων του ελληνικού κράτους”, δυστυχώς δεν είναι πρωτοφανή και έρχονται να ξαναθέσουν το ερώτημα: Σε ποιον αιώνα ζει η ελληνική κυβέρνηση και μέρος της ελληνικής κοινωνίας; Μπορεί κάποιοι να περηφανεύονται για “τη θέση μας στις προηγμένες χώρες”,
Φωτό: Ε. Manet …1863. Γεύμα στο γρασίδι
όμως η πραγματικότητα δείχνει πως συχνά σε ζητήματα ατομικών δικαιωμάτων και ελευθεριών, η Ελλάδα μάλλον με φονταμενταλιστικά και συντηρητικά καθεστώτα πρέπει να συγκριθεί. Και ιδιαίτερα στον πολιτισμό, ανεξάρτητα από την προσωπική στάση του καθενός μας, η λογοκρισία στην ελεύθερη έκφραση, όπως και η απουσία ανοχής στην κριτική, θα έπρεπε να είναι επιλογές αδιανόητες, Η εθνική ντροπή και προσβολή δεν μπορεί να έρχεται από οποιοδήποτε έργο τέχνης.
Δυστυχώς, συχνά έρχεται από τα έργα και τις ημέρες του ελληνικού κράτους. Δεν μπορεί ο πολιτισμός να καθορίζεται από τα όρια που θέτει η κάθε φορά εξουσία και η αστυνομία. Για τους ΟΙΚΟΛΟΓΟΥΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ η πολιτιστική δημιουργία, η κατοχύρωση και η υπεράσπιση των ατομικών δικαιωμάτων και ελευθεριών (όπως το δικαίωμα στην ελεύθερη σκέψη και έκφραση) είναι αδιαπραγμάτευτα και αποτελούν προϋπόθεση για μια πιο βιώσιμη, δίκαιη και ανοικτή κοινωνία. Η πολιτική και η κοινωνία θα έπρεπε να νοιαστούν πραγματικά για τον πολιτισμό της καθημερινότητας, τον καθημερινό πολιτισμό, που σημαίνει:
* αισθητική στην καθημερινότητα, αρμονικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και της κοινωνίας με τη φύση και το παραδοσιακό ανθρωπογενές περιβάλλον,
* μουσική, χρώματα, γεύσεις, μυρωδιές παντού και όχι μόνο σε αισθητικά στειρωμένες αίθουσες πολιτισμού,
* να μιλάς την αλήθεια, που στα χέρια των καλλιτεχνών γίνεται συχνά μήνυμα αλλαγής, ανατροπή, φωτιά χωρίς βία, απειλή ενάντια στη διαφθορά ή τον ωχαδελφισμό,
* να μην συμβιβάζεσαι με τα προβαλλόμενα πρότυπα της κατανάλωσης, την αισθητική των ρεάλιτι, το εθνικιστικό κιτς, την κυριαρχία της πλαστικής εικόνας,
* συνάντηση, αλληλογνωριμία, διάλογος, αλληλοσεβασμός, ανταλλαγή, περιθωριοποίηση του εθνικισμού και του (ποδοσφαιρικού, θρησκευτικού ή όποιου άλλου) φανατισμού,
* να μιλάς για τα προβλήματα του καιρού μας, την περιβαλλοντική κρίση, την αισθητική υποβάθμιση και την ανιστόρητη ανάπτυξη των αστικών κέντρων, τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, την παραβίαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, την κοινωνική ανισότητα, τους πρόσφυγες, το ΑIDS, το έλλειμμα δημοκρατίας, το trafficking,
* να μην αποδέχεσαι την απουσία πολιτισμού στην καθημερινότητα,
* να σε νοιάζει (ή να νοιάζεσαι) για το διπλανό σου, για τους αδύναμους, για το πάρκο ή ένα μνημείο που χάνεται, για το δάσος που καίγεται ή τσιμεντώνεται, για την παραλία που χτίζεται, για τη χελώνα που απειλείται,
* αληθινή κοινωνική πολιτική στις φτωχογειτονιές, ευαισθητοποίηση των πολιτών για το περιβάλλον, δίκαιες σχέσεις με τους αδύναμους στην άλλη γωνιά του πλανήτη, μια συναυλία για τα θύματα του AIDS, μια καμπάνια για την κατάργηση της θανατικής ποινής, μια υπογραφή για να σωθεί ένα πάρκο ή ένα μνημείο, μια εκδήλωση για τη διεύρυνση της συνείδησης των κοινωνικών αποκλεισμένων, το χέρι που δίνεις σε κάποιον που έχει πέσει κάτω.
Αντ’ αυτών, βιώνουμε και πάλι μια επίθεση του σκοταδισμού και της ακροδεξιάς, όπως παλαιότερα στην outlook ή στην υπόθεση λογοκρισίας στο Internet (Λιακόπουλος Vs blogme.gr), που υποχρεώνει κάθε πνευματικό άνθρωπο να εκδηλώσει τη συμπαράστασή του και στην αυριανή δίκη και στη δίκη της 21ης Ιουνίου.
Δεμν μπορώ να κρινω αν ειναι Τεχνη …δεν εχω ιδεα ….Φανταζομαι οτι δεν μπορω να κρινω το 99 τοις εκατο απο τα συγχρονα Εικαστικά ρευματα …
…Μπορώ ομως να καταλάβω οτι αυτά που μας σερβιρουν εδώ στην Σαλονικη οι εθνικισταραδες ως Τεχνη (τρομαρα τους…
Αδριαντες κ.α
ειναι καρακιτσαριο του Κερατα
… Αυτά ποιος θα τα κατεβασεις; Που στο κατω κάτω κοστιζουν και μερικά εκατομυρια ευρώπουλα απο τα δικα μας λεφτα
μια χαρά τέχνη είναι άμα διευρύνουμε τα όρια του ορισμού της τέχνης. Είναι κάτι που σου παράγει ένα αισθητικό αποτέλεσμα όπου διαφαίνεται το ασύμβατο της σεξουαλικότητας και του άκαμπτου ενθοπατριωτισμού και του θρησκευτικού φονταμενταλισμού. Οπως σχολίασε κάποιος για αυτή τη συγκεκριμένη εικαστική παρέμβαση: To ergo deixnei mesa apo ena ftharmeno palio super-8 ena aidio kai ena xeri pou to prosegizei se argi kinisi eno paralila akougetai o ethnikos imnos. Einai ena ergo pou antiparavalei tis aisthiseis kai tin somatikotita me ton akampto thesmiko logo paragontas mia idieteri aisthantikotita.
Μάλιστα, μεταξύ σοβαρού και αστείου θα έλεγα ότι οι μπάτσοι λειτούργησαν ως προέκταση αυτής της εικαστικής παρέμβασης έξω από τα όρια του μέσου αναπαράστασής της (καμβάς, οθόνη, κλπ): Επιβεβαίωσαν το παραπάνω σχόλιο.
Η σεξουαλικότητα προβάλεται μόνο διακριτικά σε εθνοπατριωτικά έργα με την διακριτική αποκάλυψη γυναικείου στήθους προκαλώντας και συνειρμούς για την μητέρα πατρίδα-τροφό (έργα του ντελακρουά ή αναπαράστασης της ελευθερίας ή της πατρίδας με πολύ έντονο ντεκολτέ στο χιτώνα που φοράει).
Το αιδοίο όμως, άσχετα άμα είναι και αυτό πηγή ζωής και μητρότητας, είναι είναι ενδιαφέρον θέμα προς συζήτηση γιατί να μην προκαλεί στα εθνίκια ανάλογους συνειρμούς και να προκαλεί μόνο απέχθεια και αηδία.
Το αιδοιο δεν προκαλει απέχθεια και αηδία ”στα εθνικια” μονον οταν συνδεεται με πορνο -αισθητική …αναλογη με τα τσοντοκαναλα εκεινα που εκλεισαν περυσι και που συνεδεαν με περιπου μαγικό τροπο αγνη πατριωτική υπερηφανεια και αιδοιο(η)μοσύνη
Αιδώς Αιδοιοι (ες)!!!
συτός ο μαγικός τρόπος σύνδεσης είναι και η αποκάλυψη του φαλλοκρατισμού και αντρισμού στο φαντασιακό ενός εθνοπατριώτη.
Το συγκεκριμένο έργο (δεν το είδα ακόμα αλλά από ό,τι μου είπαν ήταν μοντάζ από τσόντες), λοιπόν αναδυκνείει κάτι υψηλό: αυτήν ακριβώς την σχέση και γιαυτό και σοκάρει: έρχονται οι καρατζαφεραίοι & Σία τετ α τετ με βαθείς και ανομολόγητους πυρήνες της εθνο-φαντασίωσής τους.