Θεσσαλονίκη: Καταστροφική η επέκταση του αεροδρομίου προς τη θάλασσα

Διεργασίες σε επίπεδο πολιτών έχουν δρομολογηθεί στο Δήμο Θερμαϊκού για να εμποδίσουν την επέκταση του διαδρόμου στον κόλπο. Ήδη έχει προηγηθεί εκδήλωση του Δήμου Θερμαϊκού και έχει συγκροτηθεί «θεσμική» Επιτροπή Αγώνα ενώ στις 2 Ιουνίου αναμένεται και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το ζήτημα.

Στις 21.5 συγκεντρώθηκαν περίπου 30 πολίτες, από το Δήμο Θερμαϊκού, τη Θέρμη, το Μεσημέρι, την Επανωμή, τη Θεσσαλονίκη και άλλες περιοχές. Αποσαφηνίστηκε ότι η πρωτοβουλία «Πολίτες για το Θερμαϊκό» αφορά αποκλειστικά το πρόβλημα της επέκτασης του αεροδρομίου και συμφωνήθηκε ότι πρέπει να γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ενημέρωση των πολιτών και ότι θα επιδιωχθεί επαφή / συνεργασία με οποιονδήποτε προσπαθεί (έμπρακτα) να προωθήσει το θέμα της ματαίωσης του έργου αλλά και το ότι η πρωτοβουλία θα έχει αυτόνομη δραστηριότητα, όταν χρειαστεί.

Η εκδήλωση του Δήμου, όπως αναφέρει το εξαίρετο blog “Τα μυστικά του κόλπου” «ήταν απολύτως καπελωμένη από τα «ονόματα», τα οποία ενώ είχαν επί τόσα χρόνια την ευκαιρία να μιλήσουν για το θέμα (Βουλή, Τοπική Αυτοδιοίκηση, εφημερίδες, κομματικές [τους] διαδικασίες κλπ) δεν είπαν τίποτα, αλλά δεν ντράπηκαν καθόλου να μας εξιστορήσουν με κάθε (ανούσια) λεπτομέρεια τους αγώνες τους (sic!) κατά της επέκτασης!». Και εξηγείται ότι κύριος στόχος θα έπρεπε να είναι η έκφραση των πολιτών και η συζήτηση πάνω σε προτάσεις δράσεων, που θα εξέφραζαν την καθολική αντίθεση του πληθυσμού της περιοχής για το έργο αλλά «όταν άρχισαν να τοποθετούνται οι πολίτες και ακούστηκαν επιτέλους οι πρώτες προτάσεις για δράσεις, ήταν πια πολύ αργά, καθώς μεγάλο τμήμα του ακροατηρίου είχε αποχωρήσει, κουρασμένο από τους αλλεπάλληλους δεκάρικους».

Ειδικά για τον εκπρόσωπο της Νομαρχίας, ο Πάνος αναφέρει ότι «ήταν καθόλα αντάξιος του Νομάρχη: αφού μας μετέφερε «τους αγωνιστικούς χαιρετισμούς» του κ. Ψωμιάδη, μίλησε επί ώρα χωρίς να λέει απολύτως τίποτα! Στο τέλος, αφού ρωτήθηκε πιεστικά «ποια είναι η θέση της Νομαρχίας» είπε το αμίμητο: «ό,τι πει ο λαός!» (και ο «λαός» γέλασε με την ψυχή του…)». Κριτική γίνεται και στις «δημοτικές παρατάξεις του ΚΚΕ και τον (συνεργαζόμενο με τον δήμαρχο) Συνασπισμό: τώρα (δηλαδή πολύ αργά) φαίνεται πως ξύπνησαν –αν και το «ξύπνημά τους» παραμένει αυστηρά σε επίπεδο φλυαρίας».

Χαιρετισμό και τοποθέτηση στην εκδήλωση έστειλε και ο νομαρχιακός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος (που βρισκόταν την ίδια ώρα στη Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας Γονέων, στη Διοίκηση της οποίας είναι μέλος) αλλά δεν αναφέρθηκε καν από το προεδρείο. Στο κείμενο παρέθετε τα ζητήματα που έθιγε στο βιβλίο του «Η ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης», το 2001:

«Η αύξηση της επιβατικής κίνησης τις δύο τελευταίες δεκαετίες ήταν ραγδαία, με αποτέλεσμα τον τριπλασιασμό της συνολικής αεροπορικής κίνησης.

Η ανάπτυξη του αεροδρομίου στη σημερινή του θέση σχεδιάζεται σε δύο φάσεις. Μετά τη Β’ φάση των έργων θα μπορούν να εξυπηρετούνται ετησίως 16.000.000 περίπου επιβάτες.

Παράλληλα, πρόκειται να κατασκευαστεί τούνελ 350 μέτρων στην εθνική οδό προς Μηχανιώνα, στο ύψος του διαδρόμου 10/28, με απόφαση που πήρε η διοίκηση της Υ.Π.Α. στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό αποσοβείται πλέον ο κίνδυνος, που προκύπτει από τη μικρή απόσταση που χωρίζει το διάδρομο και τον οδικό άξονα, αφού τα αεροσκάφη κατά τη διαδικασία προσγείωσης και απογείωσης πετούν ελάχιστα μόλις μέτρα πάνω από τα διερχόμενα από το δρόμο οχήματα. Το καλοκαίρι του 1999 κατά την πτώση μαχητικού F5 στο σημείο αυτό, από θαύμα αποφεύχθηκε μεγαλύτερη τραγωδία, καθώς η κίνηση στο δρόμο γινόταν κανονικά.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Στο μέλλον, λόγω της επέκτασης του διαδρόμου 10/28 κατά 850 μέτρα μέσα στη θάλασσα θα υπάρξουν περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Θα καταστραφεί η βενθική χλωρίδα και πανίδα, θα υπάρξει ανατροπή της υφιστάμενης ισορροπίας στο θαλάσσιο οικοσύστημα ενώ θα υπάρξει και προσάμμωση εκατέρωθεν του διαδρόμου, με πιο έντονη την τάση προς τα Β/Α. Διαβρωτική τάση θα υπάρξει στα Ν/Δ, προς τις ραδιοφωνικές κεραίες και σε απόσταση περίπου 1000 μέτρων προς την Περαία.

Οι μελετητές υποστηρίζουν ότι τα φαινόμενα αυτά είναι “ήπια και τεχνικά ανατάξιμα” αλλά ο Δήμος Θερμαϊκού και οι κάτοικοι φοβούνται ότι οι επιπτώσεις στην κίνηση των θαλάσσιων ρευμάτων, που θεωρούνται σίγουρες από τους επιστήμονες, θα έχουν ως αποτέλεσμα τη συγκέντρωση της ρύπανσης στην περιοχή.

Η άλλη πλευρά αντιτάσσει ότι η μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης από τη μεριά του αεροδρομίου είναι η εκβολή ρύπων από τον ποταμό Ανθεμούντα και το ρέμα της Θέρμης. Η διασπορά της ρύπανσης αυτής όμως προς τις ακτές Περαίας, Νέων Επιβατών και Αγίας Τριάδος εκτιμάται ότι θα εμποδιστεί από την επέκταση του διαδρόμου στη θάλασσα. Γιατί όμως να δεχόμαστε το γεγονός της ρύπανσης ως νομοτέλεια που δεν αντιμετωπίζεται;

Κατά τη διάρκεια της κατασκευής οι συγκεντρώσεις των αιωρημάτων στις τουριστικές περιοχές θα είναι αρκετά υψηλές, όμως υποστηρίζεται ότι θα ληφθούν κατάλληλα μέτρα, με τη χρήση ειδικών παραπετασμάτων ιλύος (silt screens), τα οποία θα λειτουργούν σαν φίλτρο επί 24ώρου βάσεως καθ’ όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου. Πόση επιτυχία όμως θα έχει κάτι τέτοιο; Που θα βρουν τόσο μεγάλες ποσότητες χώματος; Και γιατί δεν επιλέγουν λύση χωρίς μπάζωμα και ελεύθερη κυκλοφορία του νερού κάτω από το διάδρομο;

Το πιο σημαντικό όμως είναι η διαβεβαίωση ότι μετά την έναρξη της λειτουργίας του νέου διαδρόμου 10/28 και παρά την αύξηση της κίνησης των αεροσκαφών κατά 44% το έτος 2013, θα επέλθει μείωση της ηχορύπανσης στις θιγόμενες ζώνες θορύβου μέχρι και 49%. Πόσο όμως μπορεί να ισχύει αυτό;

Είναι φανερό ότι ο κρατικός Αερολιμένας ασφυκτιά στη θέση αυτή. Αλλά και η αστική συγκοινωνία ούτε είναι ικανοποιητική, ούτε έχει ενταχθεί σε κάποιο σχεδιασμό σύνδεσής του με προαστιακό σιδηρόδρομο, μετρό ή τραμ. Ακόμη και η θαλάσσια σύνδεση με την πόλη, μέσω ταχύπλοων σκαφών τακτικής αστικής συγκοινωνίας, που υποστηρίζουμε από το 1982, έχει επανειλημμένα τορπιλιστεί από αυτούς που έχουν καταδικάσει τη Θεσσαλονίκη στη μιζέρια και την υπανάπτυξη.

Πέντε χρόνια μετά από εκείνες τις διαπιστώσεις, το θέμα έχει σηκωθεί από το Δήμο Θερμαϊκού και τους πολίτες. Και μόνη λύση είναι η επιβολή από τους ίδιους τους πολίτες ενός άλλου μέλλοντος για την περιοχή, μακριά από τη ρύπανση και την περιβαλλοντική υποβάθμιση».

Είναι φανερό ότι έχει έρθει η ώρα των πολιτών –έστω αργά.

Ελεονόρα Ζώτου

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top