Το δίλημμα αρχαία ή μετρό δεν υπάρχει!
Μετά την τελευταία απόφαση του ΚΑΣ υπέρ της απόσπασης και της επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων του σταθμού του Μετρό Βενιζέλου ως συνόλου στο ίδιο μέρος, που θα διαμορφωθεί σε επισκέψιμο χώρο πάρθηκε με την ισχνή πλειοψηφία της μιας ψήφου (το αποτέλεσμα ήταν 8 υπέρ, 7 κατά!) αναδεικνύεται ότι η συνταγματική επιταγή για σεβασμό και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μπορεί και να στηρίζεται σε τέτοια πλειοψηφία.
Τέτοιες αποφάσεις για καταστάσεις που είναι αδύνατο να διορθωθούν εκ των υστέρων πρέπει να παίρνονται με τη μεγαλύτερη δυνατή πλειοψηφία. Πάντως σε παρόμοιες αποφάσεις του ΚΑΣ στο παρελθόν ζητήθηκε εκ νέου αξιολόγηση και επανάληψη της ψηφοφορίας.
Πριν από την έγκριση οποιασδήποτε επέμβασης επί του συγκεκριμένου μνημείου έπρεπε να ερευνηθεί πλήρως μέσω των αρμοδίων επιστημονικών συμβουλίων και με βάση τεχνικές μελέτες, η δυνατότητα διατήρησης των αρχαιοτήτων στη θέση στην οποία αποκαλύφθηκαν, διασφαλίζοντας έτσι στο ακέραιο την αυθεντικότητά τους εν ανάγκη και με την επιβολή όρων για τον επανασχεδιασμό της τεχνικής μελέτης του σταθμού στη συγκεκριμένη θέση, κάτι που απ΄ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε δεν έγινε.
Επιπρόσθετα, μοιάζουν αστείες οι αιτιάσεις σχετικά με τον υδράργυρο, εξ αιτίας των οποίων δεν ήταν δυνατή η αυτοψία που ζητήθηκε από 8 μέλη του ΚΑΣ (εδώ η πλειοψηφία της μία παραπάνω ψήφου δεν ίσχυσε;) και απορούμε για το αν τελικά απομακρύνθηκε σωστά ο υδράργυρος και γιατί επιτράπηκε να εκτεθούν σε κίνδυνο όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι, υπηρεσιακοί παράγοντες και δημοσιογράφοι που πήγαν κατά καιρούς και για διάφορους λόγους στο εργοτάξιο, καθώς και αυτοί που δούλευαν εκεί.
Πάντως παραμένει το ερώτημα γιατί έχει απορριφθεί το αίτημα των αρχαιολόγων για δοκιμαστικές τομές στο χώρο, ώστε να διαπιστωθεί τί υπάρχει παρακάτω από τα μνημεία που βρέθηκαν και χρονολογούνται στον 6ο μ.Χ. αι. Θα πρέπει να περιμένουμε να αποκαλυφθούν όταν απομακρυνθούν αυτά που ήδη βρέθηκαν, ώστε να συνεχιστεί το σήριαλ και να υπάρχουν καθυστερήσεις και συζητήσεις για πιθανές λύσεις εκ νέου;
Ωστόσο, το έργο της κατασκευής του μετρό βρίσκεται σε προχωρημένη φάση σήμερα και κανείς δεν θέλει να αποτελέσει άλλο ένα χαμένο έργο. Προφανώς υπό το άγχος της κατασκευαστικής εταιρείας και της κυβέρνησης για το ενδεχόμενο να αυξηθεί το κόστος για την προστασία και ανάδειξη των μοναδικών αυτών ευρημάτων, το τελευταίο διάστημα γίναμε μάρτυρες μιας εκστρατείας για να πειστεί η κοινή γνώμη ότι τα ευρήματα πρέπει να μεταφερθούν σε άλλο χώρο. Αρνούμαστε την καταστροφή της πολιτισμικής μας κληρονομιάς, αποδεχόμενοι ότι δεν έχουμε ως χώρα το επιστημονικό προσωπικό και την απαραίτητη τεχνογνωσία. Το δίλημμα αρχαία ή μετρό δεν υπάρχει.
Σίγουρα, αν είχαν υιοθετηθεί οι προτάσεις για ένα οικολογικό μοντέλο κυκλοφοριακού και αστικού σχεδιασμού, με τραμ, καραβάκια, πλήρες δίκτυο ποδηλατόδρομων και πεζόδρομων αλλά και πράσινων και ελεύθερων χώρων, σε άμεση σύνδεση και ανάδειξη των ιστορικών μνημείων της πόλης, με τη μετατροπή των πρώην στρατοπέδων σε μητροπολιτικά πάρκα και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, σήμερα θα είχαμε αφήσει τα ζητήματα σεβασμού της ιστορίας της πόλης σε επόμενες, πιο υπεύθυνες γενιές.