Απαράδεκτη απόφαση του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη για τον «Κισσό»
Όμηρος τον συμφερόντων που επιδιώκουν να μετατρέψουν σε οικόπεδα τον Χορτιάτη αποδεικνύεται η διοίκηση του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, σύμφωνα με τους οικολόγους της Θεσσαλονίκης, με αφορμή σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του.
Στην κατεπείγουσα συνεδρίασή του (14.1.2013) με αποκλειστικό θέμα τον «Κισσό», το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη υιοθέτησε με πλειοψηφία τη στήριξη απαράδεκτων μεθοδεύσεων για το μπλοκάρισμα τηςδιαδικασίαςυποβολής αντιρρήσεων εναντίον των δασικών χαρτών και στόχο τη νομιμοποίηση του οικισμού.
Πρόκειται για άλλο ένα επεισόδιο στο σήριαλ που συνεχίζεται εδώ και 30 περίπου χρόνια για την οικοπεδοποίηση δασικής και αναδασωτέας έκτασης 2.038 στρεμμάτων του Χορτιάτη και τη νομιμοποίηση του οικισμού «Κισσός», μια προσπάθεια του τότε κοινοτάρχη και του συνεταιρισμού μηχανικών που έχουν σταματήσει στο ΣτΕ οι οικολόγοι της Θεσσαλονίκης.
Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου συμμετείχε και τοποθετήθηκε ο περιφερειακός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος καθώς και η δικηγόρος Ελεάννα Ιωαννίδου, που παρουσίασαν τις θέσεις των οικολόγων.
Γιατί είναι απαράδεκτη και μάταιη η προσπάθεια οικοπεδοποίησης του Χορτιάτη:
Ο πρώην ευρωβουλευτής Μ. Τρεμόπουλος, που ζήτησε τον απεγκλωβισμό του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη και τη μη εμπλοκή του σε παράνομες πράξεις, παρουσίασε την εξής επιχειρηματολογία:
1. Κατ΄ αρχήν είναι τουλάχιστον περίεργη, η ανακίνηση του θέματος ΚΙΣΣΟΣ, με πρόσχημα τη διαδικασία των δασικών χαρτών που έχουν ήδη αναρτηθεί και αφορούν την ευρύτερη περιοχή του Χορτιάτη, η οποία περιλαμβάνει και την μερικότερη έκταση της ΖΕΠ ΚΙΣΣΟΣ. Μάλιστα, το περίεργο επιτείνεται όταν υπάρχουν ήδη έξη (6) εκκρεμείς υποθέσεις στο ΣτΕ για τη νομιμότητα των οικοδομικών αδειών, που έχουν εκδοθεί για την έκταση των 2.038 στρεμ. και κατ΄ επέκταση για τη νομιμότητα του οικισμού, ύστερα από εφέσεις της ΑΕ ΚΙΣΣΟΣ, φυσικών προσώπων, του Συνεταιρισμού των μηχανικών και άλλων, κατά αποφάσεων του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης, που απέρριψαν προσφυγές για την ακύρωση των οικοδομικών αδειών. Πρόκειται για υποθέσεις που έχουν αναβληθεί μέχρι σήμερα στο ΣτΕ και πρόκειται να συζητηθούν σε σύντομη σχετικά δικάσιμο, δηλ. την 15-5-2013.
Η διαδικασία κύρωσης των δασικών χαρτών, που προβλέπεται από το νέο Νόμο 3889/2010, είναι ανεξάρτητη διαδικασία και αφορά το Εθνικό Κτηματολόγιο, κάτι που δεν έχει σχέση, ούτε με τα ζητήματα ακύρωσης των οικοδομικών αδειών, ούτε με το κύρος των πολεοδομικών πράξεων, στις οποίες στηρίζεται η δημιουργία του οικισμού ΚΙΣΣΟΣ. Άλλωστε, ο νόμος που αφορά την κύρωση των δασικών χαρτών προβλέπει την άσκηση αντιρρήσεων στην αρμόδια Επιτροπή και τελικά την προσφυγή στο ΣτΕ εναντίον της οριστικής κύρωσης των δασικών χαρτών. Συνεπώς η ανακίνηση του θέματος ΚΙΣΣΟΣ δεν έχει κίνητρο τη στέρηση κανενός δικαιώματος από πλευράς των δασικών χαρτών αλλά σκοπεύει σε άλλη κατεύθυνση, όπως θα εξηγηθεί πιο κάτω. Αρκεί όμως να διαβάσει κανείς τα θέματα της πρότασης του Δήμου, όπου -μεταξύ άλλων- προτείνεται “η υποστήριξη του οικιστικού χαρακτήρα” της περιοχής Ισενλί Χορτιάτη, για να αντιληφθεί από πρώτη ματιά “πού το πάει ο Δήμος”.
2. Γιατί όμως η σημερινή ανακίνηση του θέματος της ΖΕΠ Χορτιάτη, όταν όλα τα ζητήματα που ανακύπτουν σε σχέση με τον οικισμό ΚΙΣΣΟΣ πρόκειται να τα επιλύσει το ΣτΕ, όταν συζητηθούν οι πιο πάνω υποθέσεις;
Θα δώσουμε συνοπτική απάντηση στην περίεργη αυτή αλλά όχι ανεξήγητη πρωτοβουλία του Δήμου:
Α. Φαίνεται ότι η διοίκηση του Δήμου, προφανώς με την παρακίνηση των ενδιαφερομένων, επιδιώκει, με την πρωτοβουλία αυτή, να φέρει στο προσκήνιο τα εκκρεμή νομικά ζητήματα του οικισμού ΚΙΣΣΟΣ, με το πρόσχημα της προτεινόμενης αναστολής της διαδικασίας των δασικών χαρτών. Τέτοια όμως αναστολή δεν προβλέπεται από το νόμο 3889/2010, ούτε από τις κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί για την εφαρμογή του νόμου αυτού, παρά μόνο -κατ΄ εξαίρεση- υπό όρους, οι οποίοι όμως δεν ισχύουν για την περίπτωση της ΚΙΣΣΟΣ, όπως αναφέρεται πιο κάτω.
Μάλιστα, επειδή φαίνεται ότι η εισήγηση έχει αμφιβολίες για το αίτημα της αναστολής της διαδικασίας των δασικών χαρτών από πλευράς του Δήμου, θέλει “να βάλει στο παιχνίδι” και τις δασικές αρχές και για το λόγο αυτό, επιδιώκει τη λήψη απόφασης του Δημ. Συμβουλίου, ώστε να ζητηθεί από τις δασικές αρχές η ανάκληση των πράξεων θεώρησης και ανάρτησης των δασικών χαρτών, κάτι όμως που προϋποθέτει την αλλαγή του νόμου από το κοινοβούλιο, διότι ούτε ο Δήμος, ούτε οι δασικές αρχές, μπορούν να έχουν γνώμη για το ζήτημα αυτό.
Εξάλλου, η διοίκηση του Δήμου, για την ανάκληση επικαλείται τη διάταξη του άρθρου 28 του Ν.2742/1999, η οποία όμως προϋποθέτει για την εφαρμογή της την ύπαρξη “έγκυρης πολεοδόμησης”, προϋπόθεση που δεν υπάρχει για την περίπτωση της ΚΙΣΣΟΣ, όπως έκρινε η απόφαση 3651/1999 της Ολομέλειας του ΣτΕ.
Β. Αλλά το εντελώς παράτολμο και οπωσδήποτε μη νόμιμο, είναι το αίτημα της εισήγησης να ανασταλεί επί δύο χρόνια η διαδικασία της υποβολής των αντιρρήσεων εναντίον των δασικών χαρτών, με την έκδοση Υπουργικής απόφασης, σε πολύ σύντομο μάλιστα χρόνο (μέχρι την 4-2-2013), σχέδιο της οποίας απόφασης συνοδεύει την εισήγηση.
Ως βάση για την αναστολή αυτή, προτείνεται η ανάλογη εφαρμογή της διάταξης του άρθρ. 24 του Ν. 3889/2010 και για την περιοχή ΚΙΣΣΟΣ. Οι διατάξεις του άρθρου αυτού, όμως, δεν μπορούν να εφαρμοστούν, ούτε αναλογικά, στην περίπτωση του οικισμού ΚΙΣΣΟΣ, για τους εξής λόγους:
-Οι διατάξεις αυτές αφορούν παλαιούς οικισμούς, που περιλαμβάνονται και χαρακτηρίζονται μεν στο δασικό χάρτη ως δασικές εκτάσεις, οι οποίοι όμως (οικισμοί) δεν έχουν εγκριθεί, δηλ. δεν υπάρχει πρόταση της διοίκησης του Δήμου για την έγκριση, δεν υπάρχει γνωμοδότηση του Κοινοτικού ή Δημοτικού Συμβουλίου, δεν υπάρχει γνωμοδότηση του κεντρικού ΣΧΟΠ και δεν υπάρχει απόφαση (έγκριση) του οικισμού από τον αρμόδιο Υπουργό (παλαιότερα Χ.Ο.Π.) ή τον Νομάρχη, με την οποία απόφαση ορίζονται και οι όροι και περιορισμοί δόμησης (βλ. Π.Δ/γμα 842/1980).
Στην περίπτωση όμως της ΚΙΣΣΟΣ όχι μόνο δεν υπάρχει έγκριση οικισμού, αλλά δεν υπάρχει καν οικισμός, όπως τον εννοεί ο νόμος και συνεπώς δεν τίθεται ζήτημα έγκρισης οικισμού, κατά την πιο πάνω έννοια. Επιπλέον, με την απόφαση 3651/1999 της Ολομέλειας του ΣτΕ διαπιστώθηκε ότι έχει αποχαρακτηριστεί ως πολεοδομική ζώνη η περιοχή ΚΙΣΣΟΣ και αυτό έγινε σύμφωνα με το νόμο (αυτοδίκαια) και όχι με κάποια διοικητική πράξη .
– Το άρθρο αυτό έχει εφαρμογή σε περίπτωση μεταβολής της δασικής μορφής, όταν δηλ. ο οικισμός περιλαμβάνεται μεν στο δασικό χάρτη ως δασική έκταση, αλλά στη συνέχεια με κάποια κατοπινή διοικητική πράξη αίρεται ο δασικός χαρακτήρας, με συνέπεια να αλλάξει η μορφή της έκτασης από δασική σε άλλη μορφή (πχ αγροτικού χαρακτήρα). Ούτε και η προϋπόθεση αυτή υπάρχει για την περίπτωση της ΚΙΣΣΟΣ, διότι δεν έχει αρθεί με διοικητική πράξη ο δασικός χαρακτήρας της περιοχής.
– Εάν όμως γίνει δεκτή η πρόταση του Δήμου, για την εφαρμογή της πιο πάνω διάταξης στην περίπτωση της ΚΙΣΣΟΣ, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, θα ανασταλεί η διαδικασία των αντιρρήσεων εναντίον του δασικού χάρτη, εξέλιξη που θα έχει τις εξής σοβαρές συνέπειες:
Ι. Μετά την ανάρτηση του δασικού χάρτη, θα ανασταλεί επί δύο (2) έτη, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, (που θα δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως), η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων και η έκδοση ή η αναθεώρηση οικοδομικών αδειών (το τελευταίο δεν το αναφέρει η πρόταση σκόπιμα, διότι δεν θέλει να αποκλείσει την έκδοση οικοδομικών αδειών!).
ΙΙ. Με μέριμνα του Ο.Τ.Α. (ήδη Δήμου Πυλαίας -Χορτιάτη) θα συνταχθεί το αργότερο εντός εννέα (9) μηνών από την τελευταία ανάρτηση του δασικού χάρτη πλήρης έκθεση για την περιοχή ΚΙΣΣΟΣ, όπου καταγράφονται τεκμηριωμένα:
α. οι υφιστάμενες χρήσεις,
β. ο χρόνος μεταβολής της δασικής μορφής και
γ. αν η μεταβολή της δασικής μορφής επήλθε δυνάμει διοικητικών πράξεων που δεν έχουν ανακληθεί ή ακυρωθεί. Ακριβή αντίγραφα των πράξεων αυτών ενσωματώνονται σε ειδικό παράρτημα της συντασσόμενης έκθεσης.
ΙΙΙ. Θα ακολουθήσει απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με την οποία (απόφαση), θα καθοριστούν τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για την τεκμηρίωση της αιτίας μεταβολής της δασικής μορφής, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή της.
IV. Η έκθεση του πιο πάνω Ο.Τ.Α., που συντάσσεται κατά την προηγούμενη παράγραφο, υποβάλλεται στα αρμόδια Δασαρχεία για τη διατύπωση γνώμης, ως προς το χρόνο και τα αίτια της μεταβολής της δασικής μορφής, και στη συνέχεια αποστέλλεται στη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Η Γενική Διεύθυνση, αφού διατυπώσει τη δική της γνώμη για τη μεταβολή της δασικής μορφής, προωθεί το φάκελο στην Ειδική Γραμματεία Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία τον διαβιβάζει στο Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος του Υπουργείου, για να γνωμοδοτήσει αν συντρέχουν προϋποθέσεις πολεοδόμησης. Η γνώμη κάθε υπηρεσίας παρέχεται μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από την υποβολή της έκθεσης του Ο.Τ.Α. σε αυτήν.
α. Μετά τη διατύπωση των γνωμών της προηγούμενης παραγράφου ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής εξετάζει τα στοιχεία του φακέλου και κάθε άλλο σχετικό στοιχείο. Εφόσον ο δασικός χαρακτήρας της περιοχής έχει μεταβληθεί με πράξεις της Διοίκησης που δεν έχουν ακυρωθεί ή ανακληθεί και συντρέχουν προϋποθέσεις για την πολεοδόμηση της, ο Υπουργός εκδίδει πράξη που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για την περαίωση της διαδικασίας κύρωσης του δασικού χάρτη, ως προς την περιοχή αυτή, και την έναρξη της διαδικασίας πολεοδόμησής της. Από την πολεοδόμηση εξαιρούνται τα τμήματα που διατηρούν το δασικό χαρακτήρα τους και παραμένουν εκτός σχεδίου, για τα οποία η αναστολή της παραγράφου 1 αίρεται αυτοδικαίως και εκδίδεται από τη Διεύθυνση Δασών πρόσκληση για την υποβολή αντιρρήσεων σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 14 έως 19.
β. Η περιοχή που εξαιρείται από το δασικό χάρτη, πολεοδομείται με προεδρικό διάταγμα, ύστερα από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με τη διαδικασία που προβλέπει η κείμενη νομοθεσία ή, εφόσον πρόκειται για οικισμό κάτω των 2.000 κατοίκων, εκδίδεται πράξη οριοθέτησής του σύμφωνα με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις.
Δυστυχώς όμως για την πρόταση της διοίκησης του Δήμου, αυτό δεν μπορεί να ισχύσει για την περιοχή ΚΙΣΣΟΣ, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως δασική και αναδασωτέα (απόφαση 6/1995 της Α/θμιας Επιτροπής Δασικών Αμφ/σεων Ν. Θεσσαλονίκης, η οποία απόφαση δεν έχει ακυρωθεί δικαστικά, ούτε με απόφαση της Β/θμιας Επιτροπής -αφού έκανε ό,τι μπορούσε να αναβάλει τη συζήτηση της Επιτροπής επί πολλά χρόνια- ούτε με δικαστική απόφαση). Η ιδιότητα αυτή της περιοχής ΚΙΣΣΟΣ (δασική-αναδασωτέα) έχει σημειωθεί και στον αναρτημένο δασικό χάρτη του Χορτιάτη. Αυτήν ακριβώς την αναγραφή στο δασικό χάρτη θέλει να ματαιώσει η πρόταση του Δήμου, με τη στήριξη -όπως νομίζει- της πλειοψηφίας που διαθέτει στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Για να ενισχύσει την πρότασή της η διοίκηση του Δήμου, ανακάλυψε εκ των υστέρων και την κοινωνική διάσταση του ζητήματος (ότι δηλ. στα οικόπεδα που θα πάρει ο Δήμος, θα στεγάσει 260 οικογένειες που ήταν θύματα του ολοκαυτώματος και τώρα μένουν άστεγες, κάτι που δεν είναι αλήθεια. Το ζήτημα αυτό (στεγαστικό) δεν έχει τεθεί ποτέ μέχρι σήμερα, αλλά η πρόταση υπολογίζει να αξιοποιήσει την άγνοια της κοινής γνώμης, για να στηρίξει την πρόταση. Μέχρι σήμερα ήταν δεδομένο ότι ο Δήμος τα οικόπεδα της αντιπαροχής του θα τα πωλήσει εν καιρώ και με το τίμημα των οικοπέδων θα ενισχύσει τα έσοδα του Δήμου.
Εν τέλει τίθεται ένα εύλογο ερώτημα: Γνωρίζουν οι κ.κ. δημοτικοί σύμβουλοι την παρανομία της πρότασης της διοίκησης του Δήμου και τις ενδεχόμενες συνέπειες, πριν εγκρίνουν την πρόταση;
Πάντως, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι όλη αυτή η μεθόδευση που γίνεται με τη στήριξη του Δήμου, θα μηδενίσει όχι μόνο τη μέχρι τώρα δικαστική εξέλιξη του ζητήματος ΚΙΣΣΟΣ (κάτι που φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρει το Δήμο, σε εποχή μάλιστα που η πολιτεία και η κοινωνία απαιτούν την εφαρμογή των αρχών της νομιμότητας, ιδίως από επίσημους φορείς εξουσίας), αλλά θα ακυρώσει στην πράξη την απόφαση 3651/1999 της Ολομέλειας του ΣτΕ και θα εκμηδενίσει κάθε μελλοντική κρίση του ΣτΕ, όσο αφορά τις πιο πάνω εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις, που πρόκειται να συζητηθούν την 15-5-2013 στο Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ.
Μετά από όλα αυτά, είναι ερώτημα αν η διοίκηση του Δήμου, με την υιοθέτηση της αναστολής της διαδικασίας των αντιρρήσεων την οποία εισηγείται, έλαβε υπόψη τα πιο πάνω δεδομένα και τις συνέπειες που θα έχει η πρόταση αυτή, ή, αντίθετα, με παρακίνηση κάποιων που δεν νοιάζονται αν τον εκθέτουν, επιδιώκει να “περάσει από την πίσω πόρτα” την ενεργοποίηση και νομιμοποίηση των έργων της ΚΙΣΣΟΣ, ερήμην των αποφάσεων των Δικαστηρίων και ιδίως του ΣτΕ που θέλει να παρακάμψει πλαγίως.
Παράθεση: Τα οικολογικά αντι-βραβεία για το 2013 | ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Παράθεση: Τα φετινά οικολογικά Αντι-Βραβεία | ΓΕΝΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΤΙΚΗ ΣΠΕΤΣΩΝ
Παράθεση: Τα οικολογικά αντι-βραβεία για το 2013! | endtropia