Δύο ερωτήσεις του Ν. Χρυσόγελου προς την Κομισιόν για την τύχη εξαιρετικά σημαντικών περιοχών για την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης
Την ανησυχία φορέων της Θεσσαλονίκης για το ενδεχόμενο να περιέλθουν τα πρώην στρατόπεδα της πόλης στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και να εκποιηθούν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, στερώντας τους πολίτες από πολύτιμους χώρους πρασίνου και δράσεων πολιτισμού, φέρνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με γραπτή ερώτησή του, ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.
Σε δεύτερη ερώτησή του αναφέρεται πιο συγκεκριμένα στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου, στις επικίνδυνες συνθήκες για τη δημόσια υγεία που επικρατούν εκεί λόγω της κακής διαχείρισής του από τις στρατιωτικές αρχές (διασπορά ινών αμιάντου, μη αποκατάσταση παλιάς χωματερής) και για τις επιπλοκές από την άρνηση απόδοσής του στον τοπικό Δήμο, τη στιγμή μάλιστα που πολίτες έχουν αναπτύξει εκεί πρωτοποριακές δράσεις πολιτισμού, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αστικών καλλιεργειών.
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:
«Τα στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης (συμπεριλαμβανομένου και του χώρου του Γ’ Σώματος Στρατού) μπορούν να αποτελέσουν τον πυρήνα ενός διαδημοτικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση της κρίσης, αποδίδοντας χώρους για αστικές καλλιέργειες και παραγωγή τροφής για τις βαρύτερα πληττόμενες κατηγορίες των συμπολιτών μας, για πράσινους χώρους που θα βοηθούν στην αντιμετώπιση έκτακτων καιρικών φαινομένων (και ιδιαίτερα καυσώνων) και για κοινωνικές δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσηςκαι αλληλεγγύης (στέγαση κοινωνικών ιατρείων, παντοπωλείων, ανταλλαγών μεταχειρισμένων αντικειμένων, κ.ο.κ.). Επίσης μπορούν να αποτελέσουν τους βασικούς κόμβους ενός δικτύου που θα ενώνει πράσινους και ελεύθερους χώρους με πολιτιστικά μνημεία και σωζόμενες κοίτες ρεμάτων. Οι υποδομές αυτές δεν χρειάζονται πολλά χρήματα, ούτε εντατικούς ρυθμούς χρηματοδότησης, ενώ υποστήριξη μπορεί να υπάρξει από ευρωπαϊκά προγράμματα. Ωστόσο, το κυριότερο επιχείρημα είναι ότι τέτοιες πρωτοβουλίες μπορούν να αποτελέσουν αποτελεσματικές ενέργειες για την αντιμετώπιση της κρίσης, για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος, της κοινωνικής συνοχής και της ποιότητας ζωής των κατοίκων, αλλά και για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Με την ερώτηση αυτή, οι Οικολόγοι Πράσινοι υποστηρίζουμε τους μακρόχρονους αγώνες οικολογικών οργανώσεων και τοπικών φορέων και ζητάμε να μάθουμε αν η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να υποστηρίζει τη σημασία των αστικών χώρων πρασίνου και τη δυνατότητα μιας οικολογικής αξιοποίησης των πρώην στρατοπέδων της Θεσσαλονίκης. Το παράδειγμα αυτό μπορεί να λειτουργήσει πιλοτικά και για άλλες πόλεις της Ελλάδας με επιβαρυμένες πολεοδομικές, κυκλοφοριακές και ατμοσφαιρικές συνθήκες».
(Ακολουθούν οι 2 ερωτήσεις)
1ο Θέμα: Επιπτώσεις από πιθανή ιδιωτικοποίηση των πρώην στρατοπέδων της Θεσσαλονίκης
Τα πρώην στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης έχουν γίνει κατά το παρελθόν αντικείμενο αντιπαράθεσης καθώς η αναγκαιότητα για τη μεταβίβασή τους στην τοπική αυτοδιοίκηση έχει γίνει αποδεκτή, αλλά υπάρχουν συνεχείς υπαναχωρήσεις. Πολιτιστικοί και οικολογικοί φορείς της Θεσσαλονίκης ανησυχούν για το ενδεχόμενο αυτά να περιέλθουν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και να εκποιηθούν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, στερώντας τους πολίτες από πολύτιμους χώρους πρασίνου και δράσεων πολιτισμού [1]. Η Θεσσαλονίκη υποφέρει από σοβαρή ατμοσφαιρική ρύπανση, ιδιαίτερα εξαιτίας των υψηλών συγκεντρώσεων μικροσωματιδίων PM10 και PM2,5, που αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για την υγεία των πολιτών, αλλά και της πυκνής δόμησης.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Έχει ενημέρωση από τις αρχές του κράτους-μέλους για το ενδεχόμενο να μεταβιβαστούν τα πρώην στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης στο ΤΑΙΠΕΔ με στόχο οικιστική ή άλλη εκμετάλλευση για δημοσιονομικούς λόγους;
2. Η δόμηση αυτών των χώρων είναι συμβατή με τις κατευθύνσεις της Πράσινης Βίβλου της ΕΕ για το αστικό περιβάλλον [2], όπου ορίζεται ως ελάχιστο αποδεκτό επίπεδο χώρων πρασίνου τα 10 τετραγωνικά μέτρα ανά κάτοικο, όταν η Θεσσαλονίκη διαθέτει μόλις 2,4 [1];
3. Είναι συμβατή με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία η κατεδάφιση κτιρίων εντός αυτών των στρατοπέδων που έχουν χαρακτηριστεί «ιστορικά πολιτιστικά μνημεία»;
4. Η δημιουργία μητροπολιτικών πάρκων σε αυτά τα στρατόπεδα σε συνδυασμό με άλλες δράσεις αστικής αναζωογόνησης, ανάδειξης και συντήρησης ιστορικών πολιτιστικών μνημείων θα μπορούσε να αποτελέσει έργο επιλέξιμο για συγχρηματοδότηση από αδιάθετους πόρους του ΕΣΠΑ ή άλλες ευρωπαϊκές πηγές;
5. Θεωρεί ότι οι διατάξεις του νόμου 2745/1999 περί οικιστικής ανάπλασης των πρώην στρατοπέδων, που παραχωρούν μεγάλο μέρος της έκτασής τους για εξυπηρέτηση γενικών οικιστικών αναγκών του προσωπικού των ενόπλων δυνάμεων συνάδει με κανόνες χωροταξικού σχεδιασμού και ισονομίας των πολιτών;
[1] http://www.pmnews.gr/local-news/local/item/1832-to-oksygono-tis-thessalonikis
[2] http://ec.europa.eu/environment/urban/pdf/com90218final_en.pdf
——————————————————————————————————-
2ο Θέμα: Επικίνδυνες συνθήκες για τη δημόσια υγεία στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου Θεσσαλονίκης και επιπλοκές από την άρνηση απόδοσής του στον τοπικό Δήμο
Το αίτημα για μετατροπή του πρώην Στρατοπέδου Καρατάσιου, 689 στρεμμάτων, στη Δυτική Θεσσαλονίκη, σε Μητροπολιτικό Πάρκο τυγχάνει ευρείας απήχησης στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Η τοπική κοινωνία έχει εκφράσει πολλές φορές την αντίθεσή της στην τσιμεντοποίηση του χώρου, με ψηφίσματα και αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου του πρώην Δήμου Πολίχνης [1]. Πολίτες έχουν αναπτύξει εκεί πρωτοποριακές δράσεις πολιτισμού, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αστικών καλλιεργειών στις κατευθύνσεις της Πράσινου Βίβλου της ΕΕ για το αστικό περιβάλλον [2]. Οι στρατιωτικές αρχές [3] έχουν παραχωρήσει 120,4 στρέμματα στον τοπικό Δήμο, αλλά Τπριν δύο μήνες γνωστοποίησαν με επιστολή τους ότι θα προχωρήσουν σε διοικητική αποβολή του από τον χώρο αυτό [4]. Στην υπόλοιπη έκταση του στρατοπέδου που παραμένει υπό στρατιωτική διαχείριση καταγγέλλεται κακή χρήση, ιδιαίτερα όσον αφορά στα επικίνδυνα απόβλητα από πλάκες αμιάντου, οι ίνες των οποίων διασκορπίζονται απρονόητα από ασκήσεις βαρέων οχημάτων εντός του στρατοπέδου [5], αποτελώντας κίνδυνο για τη δημόσια υγεία των κατοίκων των γειτονικών του στρατοπέδου περιοχών. Υπάρχει, επίσης, εγκαταλειμμένη χωματερή, για την οποία δεν έχουν γίνει έργα αποκατάστασης.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Έχει ενημέρωση από τις αρχές του Κ-Μ για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου; Αν ναι, τι προτίθεται να κάνει ώστε να προστατευθεί η δημόσια υγεία και το δικαίωμα σε καθαρό περιβάλλον;
2. Θεωρεί ότι στο πλαίσιο της αστικής αναζωογόνησης, της περιβαλλοντικής προστασίας και της καλύτερης διαχείρισης του αστικού χώρου, μπορεί να συνεργαστεί με το Κ – Μ για να μεταβιβαστεί ο συγκεκριμένος χώρος στον Δήμο και να χρησιμοποιηθεί ως χώρος πρασίνου;
3. Η μετατροπή του σε μητροπολιτικό πάρκο, η ενδυνάμωση της συμμετοχής των πολιτών σε περιβαλλοντικές και πολιτιστικές δράσεις κι αστικούς κήπους, η συντήρηση των ιστορικών μνημείων του καθώς κι έργα εξυγίανσης της χωματερής και των χώρων με επικίνδυνα απόβλητα θα μπορούσαν να αποτελέσουν έργο επιλέξιμο για συγχρηματοδότηση από αδιάθετους πόρους του ΕΣΠΑ ή γενικότερα στο πλαίσιο της περιφερειακής ανάπτυξης, αστικής αναζωογόνησης και κοινωνικής συνοχής;
________________________________________
[1]http://www.pmnews.gr/local-news/local/item/1832-to-oksygono-tis-thessalonikis
[2] http://ec.europa.eu/environment/urban/pdf/com90218final_en.pdf
[3] το 308ο Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσεως (ΠΕΒ) της 3ης Ταξιαρχίας Υποστήριξης του Γ’ Σώματος Στρατού
[4] http://ecogreensalonika.wordpress.com/2012/10/10/thessaloniki-military-camps
[5] http://ecogreensalonika.wordpress.com/2012/04/30/dangerous-asbestos-to-camp-karatasou/