Περίπου 120 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο θα κέρδιζε η Ελλάδα από την εξοικονόμηση ενέργειας– και συνεπώς μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα – αν εφάρμοζε τους διεθνείς κανόνες σχετικά με τη φωτορύπανση, όπως εκτιμά και η Ελληνική Επιτροπή Φωτισμού. Η ενέργεια που καταναλώνεται για τον φωτισμό των δήμων και των μεγάλων οδικών αρτηριών της χώρας φτάνει τα 2 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες ετησίως, κάτι που
σύμφωνα με τους ειδικούς θα μπορούσε να μειωθεί κατά 40%, με σωστό προγραμματισμό.
Μάλιστα, σε βάθος έως και 7 χρόνων θα μπορούσε αυτή η εξοικονόμηση να αποτρέψει την κατασκευή μίας μονάδας παραγωγής ενέργειας ισχύος 200 ΜW, η οποία κοστίζει περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ. Από τη μη κατανάλωση 800 εκατομμυρίων κιλοβατωρών υπολογίζεται πως εξοικονομούνται περίπου 88 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Από ενδεικτικές φωτομετρήσεις σε γέφυρες της Αττικής Οδού, οι ειδικοί διαπίστωσαν έως και δεκαπλάσια στάθμη λαμπρότητας επί του οδοστρώματος από τις γύρω περιοχές. Υπολογίζεται δε ότι το 0,13% της συνολικής ενέργειας απλά ξοδεύεται χωρίς λόγο: από τις 11.400.000.000 κιλοβατώρες, στις οποίες ανήλθε η κατανάλωση ενέργειας της Αττική το 1997, σύμφωνα με τους δορυφόρους οι απώλειες φωτισμού έφτασαν τις 14.900.000 κιλοβατώρες.
Οι περιοχές όπου εντοπίζεται η μεγαλύτερη φωτορύπανση στην Αττική, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Βιώσιμης Ανάπτυξης του Αστεροσκοπείου Αθηνών, είναι αυτές που βρίσκονται στο πολύπλευρο που οροθετείται από τις περιοχές Βάρκιζα, Πέραμα, Θρακομακεδόνες, Άνοιξη, Σπάτα, ενώ, αντίθετα, ελάχιστη φωτεινή ρύπανση εντοπίζεται στο Σούνιο καθώς και σε ορισμένες περιοχές της Ανατολικής Αττικής.
Η φωτορύπανση προκαλεί προβλήματα και στη λειτουργία των αστεροσκοπείων της χώρας αφού, σύμφωνα με τους ειδικούς, μόνο δύο στα έξι αστεροσκοπεία στην Ελλάδα δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα λειτουργίας, λόγω της φωτεινής ρύπανσης που προκαλείται από τα γειτονικά σε αυτά αστικά κέντρα. «Για παράδειγμα, στην Πεντέλη δεν χρησιμοποιείται πια παρά μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενώ προβλήματα υπάρχουν και στην Πανεπιστημιούπολη Θεσσαλονίκης. Γι΄ αυτό έχουμε φτιάξει το καινούργιο στον Χελμό, όπου τα πράγματα είναι καλύτερα. Δεν ξέρουμε όμως αν θα αναπτυχθούν τα Καλάβρυτα και αντιμετωπίσουμε πρόβλημα φωτορύπανσης μέσα στα επόμενα 20 χρόνια», εξηγεί ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Φωτισμού κ. Χάρης Καμπεζίδης στην εφημερίδα «Τα Νέα».
Το 2002 ο ηλεκτρολόγος – μηχανολόγος των ΤΕΙ Κρήτης, Μπάμπης Κουτρούλης δημοσίευσε μελέτη σύμφωνα με την οποία το 91% των Ελλήνων ζούσε σε φωτορυπασμένες περιοχές. Σύμφωνα με τη μελέτη, η Ελλάδα ήταν σε καλύτερη μοίρα από τις περισσότερες ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες, εκτός της Ιρλανδίας, όπου το ποσοστό της έκθεσης του πληθυσμού στη φωτορύπανση ανερχόταν σε 88%.
Συγκεκριμένα, το 100% των κατοίκων σε Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Ιταλία, Λουξεμβούργο και Ολλανδία καθώς και το 98-99% σε Φινλανδία, Σουηδία, Πορτογαλία και Ισπανία ζουν σε περιοχές με φωτεινή ρύπανση, όπου δηλαδή η τεχνητή νυχτερινή λαμπρότητα είναι κατά 10% μεγαλύτερη της φυσικής.
H φωτορύπανση, εδώ και χρόνια, αναφέρεται ως “βασική ρύπανση”. Ξαναγράψαμε σ’ αυτό το site για το θέμα. Οδυσσέα, πώς βρίσκω την κατηγορία ΕΝΕΡΓΕΙΑ; Αιτία για τη ρύπανση αυτή κύρια αποτελεί η διαφήμιση και η άγνοια των τεχνικών φωτισμού (δήμων και καταστημάτων) για το ζήτημα. Διαφωνώ κάθετα ότι είμαστε καλύτερα από άλλους Ευρωπαίους στον τομέα της φωτιστικής σπατάλης. Σ΄όλες τις χώρες που αναφέρονται μόβο το “city” των πρωτευουσών υπερβάλει, οι άλλες πόλεις ελέγχουν απόλυτα το θέμα. Στην Αυστρία π,χ περπατούσα σε χωριό νύχτα και άναβαν φώτα του δρόμου μπροστά μας, ενώ σβήναν τα πίσω.
Πουθενά οι πόλεις δεν έχουν τόσο έντονα φωτισμένες βιτρίνες. Οι καταστηματάρχες εδώ απαντούν ότι “ο φωτισμός είναι η φθηνότερη διαφήμιση. Σκέψου πόσο κάνει μια ραδιοφωνική”. Έγιναν γκάλοπ για το θέμα. Η ΔΕΗ ΑΕ π.χ είχε ενημερώσει την κρεαταγορά για τον αφύσικο φωτισμό και αρνούνται να τον μειώσουν. Οι χρονοδιακόπτες σβέσης βιτρινών είναι πολλοί λίγοι στη χώρα μας.
Γύρω στο 2000 ολοκληρώθηκε το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα CLEΕN, εξοικονόμησης Ενέργειας στον οδικό φωτισμό. Στη Θεσσαλονίκη πήραν μέρος οι Δήμοι Συκεών κ Χαλάστρας. Αναπτύχθηκαν τεχνικές ελέγχου κυκλοφορίας οχημάτων και ανάλογης μείωσης της φωτεινής έντασης (με έλεγχο τάσης) κλπ, αντικατάστασης λαμπτήρων με χαμηλής κατανάλωσης κλπ. Έφυγαν τουλάχιστον οι “Ατμών Υδραργύρου”. Παρά την αρχική επιτυχία, το Πρόγραμμα σήμερα δεν λειτουργεί. Η φωτορύπανση ενοχλεί πολύ και την ορνιθοπανίδα, τα πουλιά των πόλεων.
Άλλο λενα θέμα που πρέπει να μπει μια σειρά!